دیوان بین‌المللی دادگستری با اشاره به این که وضعیت نوار غزه وخیم‌تر شده است،‌ در حکمی اضطراری به اسرائیل دستور داد عملیات نظامی در شهر رفح را متوقف کند.

قضات این دیوان روز جمعه ۴ خرداد اعلام کردند وضعیت غزه از زمانی که آخرین بار به اسرائیل دستور دادند بحران انسانی در این باریکه را بهبود بخشد، بدتر شده است.

رأی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه که توسط نواف سلام، رئیس آن خوانده شد، می‌گوید اقدامات اولیه که این دیوان بین‌المللی در فروردین ماه دستور داده بود، به شکل کامل درباره وضعیت غزه اعمال نشده و شرایط طوری پیش رفته است که باید یک حکم اضطراری دیگر صادر شود.

آقای سالم در ادامه به وضوح حکم کرد: اسرائیل باید فوراً حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب نوار غزه را متوقف کند.

آفریقای جنوبی که پرونده «نسل‌کشی» اسرائیل را در دیوان بین‌المللی دادگستری باز کرده است، روز ۲۷ اردیبهشت از ۱۵ قاضی این دیوان خواسته بود تا دستور آتش‌بس در نوار غزه را برای محافظت از شهروندان در رفح صادر کند.

دادستانان این دادگاه روز ۹ فروردین به اسرائیل دستور دادند که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از مرگ، ویرانی و هرگونه نسل‌کشی در غزه انجام دهد، اما این هیئت در آن زمان از دستور پایان دادن به حمله نظامی که نوار غزه را ویران کرده، خودداری کرد.