علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با گروهی از مردم از پنج استان کشور، به تأکید بر اهمیت مشارکت بالا در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت. او گفت که عدم مشارکت کافی مردم در انتخابات، باعث قوی‌تر شدن زبان “دشمنان و بدگویان” خواهد شد. خامنه‌ای اظهار داشت که یکی از مهم‌ترین آثار مشارکت بالا، سرافرازی نظام جمهوری اسلامی است و اشاره کرد که جمهوری اسلامی دشمنانی دارد و مشارکت بالا در انتخابات یکی از عواملی است که نظام را بر دشمنان پیروز می‌کند.

خامنه‌ای در سخنرانی خود که در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انجام شد، بر مخالفت با آمریکا تأکید کرد و “نامزد اصلح” را کسی دانست که به پیش‌برد این سیاست کمک کند. او اعلام کرد که بر “مشارکت بالا” در انتخابات اصرار دارد و به برخی از سیاسیون که به فکر تکیه بر قدرت‌های خارجی هستند، انتقاد کرد. وی گفت که برخی تصور می‌کنند بدون تکیه بر قدرت‌های بزرگ نمی‌توان پیشرفت کرد یا اینکه همه‌ راه‌های پیشرفت از آمریکا می‌گذرد.

این سخنرانی خامنه‌ای که تنها چهار روز مانده به انتخابات انجام شد، در حالی صورت گرفت که یک روز قبل از آن، مناظره‌ای درباره سیاست خارجی بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده بود. خامنه‌ای به طور علنی از ایده‌های سیاست خارجی یکی از نامزدها انتقاد کرد و این انتقاد کم‌سابقه باعث شد تا موضوع مذاکره با آمریکا که مورد حمایت برخی نامزدها مانند مسعود پزشکیان بود، تحت فشار قرار گیرد.