در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مردم، گروه های سیاسی، نهادهای مدنی، کارگری، زنان، خانواده های دادخواه و اصلاح طلبانی که از رژیم گذر نموده اند همانند موسوی، رهنورد و تاج زاده در انتخابات شرکت نکرده اند. و رژیم پیشاپیش می دانست که مشارکت خیلی پایین است. همانند دوره های گذشته بخصوص سال 88 با دستکاری نتایج انتخابات اعلام نمود که کمتر از 50 در صد در انتخابات شرکت نموده اند.

رژیم با اوردن پزشکیان که مورد تایید بیت رهبری بود تلاش نمود با گرم کردن تنور انتصابات و ترساندن مردم از جبهه پایداری تلاش نمود بار دیگر برای خود پس از نه بزرگ در دوره اول انتخابات و شکست بزرگ از جنبش زن زندگی ازادی برای خود در خارج ابروی دست و پا کند. در این حرکت بی شرمانه خیلی از خارجه نشینان که با نامهای مختلف در طول بیش از چهار ده در شرایط تاریخی مختلف عضو حزب باد بوده اند رژیم را یاری نمودند. آنها با ترساندن مردم از کسی که انگشت گوچک خمینی و خامنه ای در کشتار نیست به مشارکت تشویق کنند. همانهایی که خارج کشور در جنبش زن زندگی آزادی طرفدار سرنگونی بودند و حال دوباره استمرار طلب شده اند تا شاید در اینده چیری به انها برسد. در حالی رژیم صحبت از مشارکت بالا می کند که هیچ نهاد مستقلی ناظر بر انتخابات در ایران که به شدت ضددموکراتیک است نیست و و امکان راستی آزمایی نتایج اعلام شده از سوی حکومت وجود ندارد.

روز جمعه هر دو جناح رژیم که از نظر مردم مطرود هستند و انها را در جنایت های رژیم سهیم می داند تلاش نمودند که مشارکت را با دشمن هراسی و امدن طالبان به پای صندوق بیاورند. در حالی که هر پزشکیان بنابر تمام شواهد بیشتر به خامنه ای و بیت او وفادار بوده و هست. در حالی که بنابر گزارشات میدانی حوزه های رایگیری خلوت بوده رژیم برای بالابردن مشارکت و درست کردن رای تقلبی تا ساعت 24 حوزه های رای گیری را باز گذشت. به گزارش خبرگزاری ایرنا خبرگزاری رژیم، عضو هیأت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده مشارکت در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مرز ۳۰ میلیون نفر عبور کرد و به ۳۰ میلیون ۱۰۰ هزار نفر رسید.