به گزارش کوردانه به نقل از روداو رئیس‌جمهور ترکیه امیدوار است که انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان که قرار است در ۲۰ اکتبر امسال برگزار شود، خیر و برکت به همراه داشته باشد. او بر این باور است که این انتخابات در فضایی آرام، با ثبات و با تفاهمی فراگیر برگزار خواهد شد. این سفر که فقط چند روز به انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان مانده نشانی از کمک گرفتن از دولت ترکیه از طرف پارتی است که طبق نظر سنجی ها این حزب جایگاه قوی گذشته خود را از دست خواهد داد است.

گزارش روداو در این رابطه: امروز عصر (چهارشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴)، ریاست ارتباطات رئیس‌جمهور ترکیه بیانیه‌ای در خصوص دیدار میان نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور که هر دو پرچم ترکیه پشت سر انها بود در ترکیه منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: “در این دیدار، اردوغان ابراز امیدواری کرد که انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان در شمال عراق که قرار است در ۲۰ اکتبر برگزار شود، خیر و برکت به همراه داشته باشد. رئیس‌جمهور ترکیه به نچیروان بارزانی اعلام کرد که این انتخابات، که ترکمان‌های عراق نیز در آن مشارکت دارند، در فضایی آرام، با ثبات و با تفاهمی فراگیر برگزار خواهد شد.”

انتخابات پارلمانی کردستان برای روز ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ تعیین شده است، و در این انتخابات ۱۱۹۱ کاندیدا برای ۱۱۱ کرسی پارلمان رقابت خواهند کرد.

امروز، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، به آنکارا سفر کرد و با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، دیدار کرد. سپس در ساعت ۱۴:۰۰ با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ملاقات کرد.

در دیدار بین نچیروان بارزانی و اردوغان، علاوه بر موضوع انتخابات پارلمانی کردستان، مسائل منطقه‌ای نیز مورد بحث قرار گرفت.

ریاست ارتباطات رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: “اردوغان در این دیدار به تداوم تنش‌ها به دلیل حملات اسرائیل و تهدیدات ناشی از آن برای کل منطقه اشاره کرد.”

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد: “ترکیه همواره به آرامش و ثبات منطقه اهمیت می‌دهد. در این راستا، تلاش‌های مقامات عراقی را برای دور نگه داشتن کشورشان از درگیری‌ها ارزشمند می‌داند.”

طبق این بیانیه، در این دیدار همچنین درباره پروژه «راه توسعه» بحث شد. “رئیس‌جمهور اردوغان تأکید کرد که این پروژه راه توسعه، زمینه مناسبی برای رشد اقتصادی، ثبات و همکاری منطقه‌ای ایجاد می‌کند و از هر نظر به نفع حکومت اقلیم کردستان در شمال عراق خواهد بود.”

راه توسعه، بندر فاو را به ترکیه متصل می‌کند. هزینه این پروژه ۱۷ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود که مرحله اول آن تا سال ۲۰۲۸ به پایان برسد، مرحله دوم در سال ۲۰۳۳ و مرحله سوم و نهایی آن در سال ۲۰۵۰ تکمیل شود.

اردوغان همچنین درباره همکاری و هماهنگی بین عراق و ترکیه صحبت کرد و اعلام کرد: “در این مرحله پُر از چالش‌ها، باید با همکاری، هماهنگی و اراده قوی با تهدیدات تروریستی مقابله کنیم که آرامش، رفاه و صلح داخلی هر دو طرف را هدف قرار می‌دهد. ترکیه دیروز، امروز و در آینده همواره در کنار عراق، دولت و مردم دوست و برادر آن خواهد بود.”