آکسیوس روز شنبه در گزارشی اختصاصی نوشت: به گزارش سه منبع آگاه به موضوع، اسرائیل روز جمعه، پیش از آغاز حملات هوایی تلافی‌جویانه‌اش، پیامی به ایران ارسال کرد و هشدار داد به این حملات پاسخ ندهد.

منابع می‌گویند پیام اسرائیل تلاشی برای محدود کردن تبادل مداوم حملات بین اسرائیل و ایران و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها بود.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند سه موج از حملات هوایی صبح روز شنبه به وقت محلی انجام شد. در اولین موج حملات، تمرکز بر سامانه پدافند هوایی ایران بود و موج‌های دوم و سوم، پایگاه‌های موشکی و پهپادی و سایت‌های تولید تسلیحات را هدف قرار دادند. ایران اعلام کرد این حملات را دفع کرده و تنها «خسارات محدودی» به اهداف نظامی در سراسر کشور وارد شده است. مقامات اسرائیلی گفتند این حملات پاسخی به حمله گسترده موشک‌های بالستیک ایران در اول اکتبر بوده است.

به گفته منابع، پیام اسرائیل به ایران از طریق چندین واسطه منتقل شد. یکی از منابع به آکسیوس گفت: «اسرائیلی‌ها به طور کلی به ایرانی‌ها اطلاع دادند که چه چیزی را قصد دارند هدف قرار دهند و چه چیزهایی را هدف قرار نمی‌دهند.» دو منبع دیگر گفتند اسرائیل به ایران هشدار داده به این حمله پاسخ ندهد و تأکید کرده در صورت واکنش ایران، حملات گسترده‌تری صورت خواهد گرفت، به‌ویژه اگر به شهروندان اسرائیلی آسیبی وارد شود.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. ایران اعلام کرده خواهان جنگی تمام‌عیار با اسرائیل نیست اما در صورت حمله، پاسخ خواهد داد.

روز شنبه، سخنگوی ارتش اسرائیل، دریادار دانیل هاگاری، در یک نشست خبری گفت اگر ایران به حملات خود علیه اسرائیل واکنش نشان دهد، اسرائیل مجبور به پاسخ‌گویی خواهد بود. یک مقام آمریکایی نیز گفت ایالات متحده در عملیات اسرائیل مشارکت نداشته اما در صورت واکنش ایران، آماده دفاع از اسرائیل است. او افزود: «این باید پایان تبادل مستقیم حملات نظامی بین اسرائیل و ایران باشد. اگر ایران دوباره به اسرائیل حمله کند، پیامدهایی خواهد داشت و ما این موضوع را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به ایران اطلاع داده‌ایم.»

آکسیوس می نویسد: یکی از کانال‌های انتقال پیام به ایران، وزیر امور خارجه هلند، کاسپار ولدمپ، بوده است. یک منبع گفت: ولدمپ پیش از حمله اسرائیل در شبکه اجتماعی X نوشت: «من با وزیر امور خارجه ایران درباره جنگ و افزایش تنش‌ها در منطقه صحبت کردم. از همه طرف‌ها خواستم که خویشتن‌داری کنند. تمام طرف‌ها باید برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها تلاش کنند.»

در پایان این گزارش آمده است: مقامات آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که ایران به حمله اسرائیل در روزهای آینده پاسخ خواهد داد اما به گونه‌ای که این چرخه متقابل حملات به پایان برسد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، شان ساوت، گفت: «هدف ما تسریع در روند دیپلماسی و کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه است. از ایران می‌خواهیم که حملات خود به اسرائیل را متوقف کند تا این چرخه درگیری بدون تشدید بیشتر پایان یابد.»