در حالی که گزارش‌ها حکایت از آن دارد که حمله جدید منتسب به اسرائیل به استان‌های دمشق و حمص سوریه مرگ چهار تا ۱۱ تن از نیروهای «متحد با ایران» را به دنبال داشته، دولت‌های سوریه و لبنان علیه تکرار «تعرض‌ هوایی» اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل شکایت بردند.

وزارت خارجه سوریه روز جمعه،‌۲۹ مرداد، تاکید کرد که سازمان ملل و شورای امنیت آن «مسئول جلوگیری» از ادامه حملات اسرائیل به خاک سوریه هستند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، نیز از سازمان ملل خواست بیش از این در خصوص حملات هوایی اسرائیل به سوریه، از طریق «تعرض به حریم هوایی لبنان» سکوت نکرده و «اقدامات لازم» را انجام دهد.

آقای عون روز جمعه در دیدار با جوانا رونکا، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور لبنان، تداوم رخنه جنگنده‌های اسرائیلی به آسمان لبنان را «نقض سیادت هوایی» لبنان و نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت نامید.

حسن دیاب، نخست وزیر دولت انتقالی لبنان، با تقبیح اسرائیل، از هیئت نمایندگی کشورش در سازمان ملل خواست شکایت علیه اسرائیل را سریعا به دبیرخانه شورای امنیت ارائه کند.

خانم زینه عکار، وزیر دفاع در دولت انتقالی لبنان، اقدام اسرائیل را تهدیدی علیه امنیت هوایی لبنان نامید و گفت اسرائیل کماکان مرتکب نقض قوانین بین‌المللی می‌شود.

مدیرکل سازمان هوانوردی لبنان خبر داد که جنگنده‌های اسرائیل بی‌‌اعتنا به حضور هواپیما‌های مسافربری در آسمان لبنان، از این حریم هوایی اقدام به شلیک موشک به سوی سوریه کردند.

این مقام لبنانی افزود که یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت لبنانی «میدل‌ایست» و مملو از مسافر آمده از ابوظبی و یک فروند هواپیمای ترکیه‌ای از شرکت «پگاسوس»، آن هم با مسافر، در همان دقایق برای فرود به فرودگاه بیروت نزدیک می‌شدند. این هواپیماها پیش از فرود برای آن که مورد اصابت احتمالی موشک‌های اسرائیلی قرار نگیرند، دقایقی در آسمان اطراف چرخ می‌زدند.

استفانو دل‌کول، فرمانده یونیفیل، نیروهای سازمان ملل در لبنان، تایید کرده که جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به آسمان لبنان به سوریه حمله کردند.

رسانه‌های اسرائیل و منطقه خبر داده بودند که نیروی هوایی اسرائیل اندکی پیش از نیمه‌شب روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، تاسیساتی را در استان‌های دمشق و حمص هدف قرار دادند. این سومین حمله منتسب به اسرائیل علیه سوریه در یک ماه بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، ساکنان ساختمان‌های مسکونی در نزدیک محل حمله در دمشق گفتند صدای پنج انفجار شدید را شنیدند.

گروه حقوق بشری سوری که از بریتانیا رویدادهای جنگ سوریه را در ۱۱ سال اخیر رصد کرده، گفته است که این حملات به کشته شدن چهار تن از نیروهای حزب‌الله منجر شده است.

احمد صارم، فرماندار شهرک «قرا» روز جمعه به «رادیو شام» گفت که «چهار تن از شهروندان کشته شدند».

از واکنش سازمان حزب‌الله به گزارش ناظر حقوق بشر سوریه هنوز خبری منتشر نشده است.

اما برخی رسانه‌های عرب منطقه مانند عرب‌نیوز که از مخالفان حزب‌الله هستند، مدعی مرگ ۱۱ تن از «متحدین ایران» شدند.

نفوذ موشک سوری به عمق اسرائیل؛ «تغییر سیاست روسیه»

در این میان، وادیم کولیت، یک افسر ارشد روسی، روز جمعه گفت که پدافند هوایی سوریه ۲۲ فروند از ۲۴ موشک شلیک شده اسرائیلی را شکار کرد.

دریاسالار کولیت، معاون ستاد مرکزی روسیه در امور آشتی در سوریه، گفته که پدافند هوایی سوریه با کاربرد موشک‌های بوک-‌ام‌‌۲ و پانتسیر-اس۱ که ساخت روسیه است، موشک‌های اسرائیلی را رهگیری کرد.

گفتنی است که برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز در نخستین گزارش‌های خود از حمله پنج‌شنبه شب تنها از دو موشک شلیک شده به سوریه خبر دادند ولی به این احتمال که ۲۲ موشک کشورشان در هدف‌گیری ناکام بوده، اشاره نکردند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل فاش کردند که در جریان آتش ضد هوایی سوریه در رویداد پنج‌شنبه شب، یک فروند موشک پدافند سوریه به عمق اسرائیل اصابت کرده «ولی چون به فضای باز برخورد کرده، آسیب جانی نداشته است».

ارتش اسرائیل نسبت به گزارش شبکه‌های تلویزیونی کشورش سکوت کرده است.

رسانه‌های اسرائیل همچنین خبر دادند که ارتش اسرائیل برای رهگیری موشک سوری یادشده، ناچار به فعال کردن سامانه موشک «آرو» («پیکان») شده و دست‌کم یک موشک از این نوع شلیک شده است.

با این حال، ظاهرا موشک سوری به نزدیکی دریای نمک در نزدیکی مرز اسرائیل با اردن اصابت کرده است.

ظاهرا از ماه گذشته پدافند هوایی سوریه با تجهیزات جدیدی که از روسیه گرفته، توان بیشتری در مقابله با حملات هوایی اسرائیل نشان داده است. دریاسالار کولیت گفته بود که از هشت موشکی که اسرائیل ماه گذشته به یک هدف در استان حلب شلیک کرد، هفت فروند شکار و منهدم شد.

روزنامه الشرق‌الاوسط و سایت المانیتور یک ماه پیش گزارش دادند که ظاهرا سیاست روسیه در قبال تحمل حملات هوایی اسرائیل به سوریه «تغییر کرده» و این کشور پدافند هوایی سوریه را برای مقابله با حملات اسرائیلی تقویت کرده است.

دولت‌های اسرائیل، سوریه و روسیه به گزارش الشرق‌الاوسط واکنش نشان ندادند اما شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نوشته بود که سیاست جدید روسیه با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی همزمان شده و ممکن است روسیه می‌خواهد به ایران نشان دهد که اسرائیل را بابت حملات به سوریه زیر فشار گذاشته است.

حملات هوایی اسرائیل با عنوان «جلوگیری از تثبیت نظامی ایران و متحدینش در سوریه» سال‌هاست که ادامه دارد اما ایران نیز سیاست آهسته و پیوسته خود را برای «کمک مستشاری» به حکومت متحدش در دمشق کماکان دنبال می‌کند.