آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان تایید کرد که رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد، پس از دو ماه بلاتکلیفی برای دیدار با مقام‌های ایرانی، سرانجام روز سه‌شنبه آینده (دوم آذر) عازم تهران می‌شود.

مدیرکل آژانس روز ۲۱ آبان با ابراز تعجب از عدم تماس دولت ابراهیم رئیسی با او برای مذاکره پیرامون چند موضوع مهم باقی‌مانده، تاکید کرده بود که این گفت‌وگوها باید مدت‌ها پیش انجام می‌شد.

آخرین سفر آقای گروسی به ایران ۲۱ شهریور امسال انجام شد.

در بیانیه‌ آژانس آمده است که آقای گروسی در سفر خود به تهران با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید که همان روز (سه‌شنبه) پس از بازگشت رافائل گروسی به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، نشستی خبری با حضور مدیرکل این نهاد برگزار خواهد شد.

ایران ماه‌هاست که دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در مراکز هسته‌ای را مسدود کرده و توضیحی درباره برخی مسائل مبهم مانند کشف آثار اورانیوم غنی‌سازی شده در چند سایت اعلام نشده خود، نمی‌دهد. ایران همچنین غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را توسعه داده و اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است.

رویترز پیشتر در گزارشی گفته بود که اجلاس شورای حکام آژانس درباره عدم پاسخگویی ایران به منشاء اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده هسته‌ای و محدودیت همکاری با آژانس می‌تواند به تصویب قطعنامه علیه ایران منجر شود.

یک هفته پس از برگزاری نشست آتی شورای حکام و همچنین سفر آقای گروسی به تهران قرار است دور هفتم مذاکرات احیای برجام از روز هشتم آذر (۲۹ نوامبر) در وین، پایتخت اتریش، از سر گرفته شود.