بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایران در روز شنبه، ۲۹ آبان، طی ۲۴ ساعت گذشته، آمار جان‌باختگان کرونا در مقایسه با روز گذشته افزایش و شمار مبتلایان کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش در یک شبانه‌روز منتهی به ۲۹ آبان، ۱۱۸ نفر دیگر بر اثر کرونا در ایران جان باخته و بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

آمار جان‌باختگان و مبتلایان در روز جمعه به ترتیب ۱۰۰ و پنج‌ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام شده بود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ و مجموع کل بیماران مبتلا به این ویروس نیز به ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۸ نفر رسیده است.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده بودند.

در همین حال وزارت بهداشت ایران از کاهش شهرهای قرمز به ۸ مورد خبر داده و وضعیت ۵۸ شهر را نارنجی و ۲۳۶ شهر را نیز زرد اعلام کرده است.

در همین حال ابراهیم رئیسی روز شنبه بدون اشاره به زمان دقیق، خواستار لغو ممنوعیت تردد شبانه در کشور شد.

با وجود وضعیت پایدار آمار مبتلایان کرونا در ایران در هفته‌های گذشته برخی مسئولان بهداشتی درباره شکل‌گیری موج جدید کرونا در کشور به‌ویژه در پی افزایش بی‌توجهی شهروندان به پروتکل‌های بهداشتی هشدار می‌دهند.

در این باره علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران با اشاره به تجربه موج جدید بیماری کووید ۱۹ در دنیا گفته است، زمانی‌ که امواج جدید بیماری به صورت طغیان‌ها و یا شبه طغیان شکل می‌گیرد، هیچ کشوری از این همه‌گیری مصون نیست.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور در فاصله زمانی ۱۹ تا ۲۶ آبان ۴۸.۳۶ درصد و میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر پروتکل‌های بهداشتی نیز ۴۷.۴۳ درصد بوده است.