ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه پس از یک سخنرانی کوتاه سفر رسمی خود به روسیه را آغاز کرد. او ساعاتی بعد در مسکو خواهد بود.

به گفته کاظم جلالی، سفیر ایران، ابراهیم رئیسی علاوه‌ بر ملاقات با ولادیمیر پوتین، در مجلس دومای روسیه هم حضور یافته و برای نمایندگان مجلس دوما سخنرانی خواهد داشت. دیدار و گفت‌وگو با فعالان برجسته اقتصادی روسی و همچنین جمعی از ایرانیان مقیم روسیه نیز از سایر برنامه‌های برنامه‌ریزی شده برای این سفر اعلام شده است.

خبرگزاری رسمی ایرنا اوایل دی‌ماه گذشته به نقل از یک رسانه روسی خبر داده بود که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله‌ در سفر پیش‌ روی رئیس جمهور ایران به این کشور آماده می‌شوند.

با این حال ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود پیش از سفر به این نکته هیچ اشاره‌ای نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او اما گفته است: «سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌ کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقاء یافته و به سطح بسیار بالاتری برسد.»

مقام‌های حکومت ایران سند راهبردی همکاری ایران و روسیه را مشابه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین دانسته‌اند که امضای آن با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران مواجه شد و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام برده می‌شود.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز ۲۴ دی‌ماه در حالی اعلام کرد که با وزیر خارجه چین توافق کرده است که همان روز را به عنوان روز شروع سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین اعلام کنند که هنوز هیچ مقامی در ایران به طور رسمی عموم مردم را از جزئیات این سند آگاه نکرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیشتر در اواسط آذر از ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود، برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۲، به طور رسمی دعوت کرده بود.

روسیه تنها شریک عمده تجاری ایران است که بعد از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، روابط تجاری خود با ایران را به شدت افزایش داده است.

آمارهای ۱۰ ماهه گمرکی روسیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران نسبت به دور مشابه پارسال ۱۲۳ درصد رشد داشته و به عبارتی نزدیک ۲.۵ برابر شده است.