دو شرکت بزرگ مخابراتی «ای‌تی اند تی» و «ورایزن» در ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ دی موافقت کردند تا برای جلوگیری از اختلال در پروازهای این کشور استفاده از دکل‌های نسل پنجم اینترنت در نزدیکی فرودگاه‌های اصلی را به تعویق بیندازند.

این شرکت‌ها خود را برای ارائه خدمات نسل پنجم شبکه تلفن همراه، موسوم به فایو جی (5G)، آماده کرده‌اند که سرعت اینترنت را برای ده‌ها میلیون نفر افزایش می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از این توافق استقبال کرد و گفت که چنین اقدامی «از اختلالات بالقوه در سفر مسافران، حمل و نقل بار و بهبود اقتصاد ما اجتناب می‌کند و در عین حال اجازه می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد دکل‌های بی‌سیم طبق برنامه کار خود را آغاز کنند».

اما شرکت‌های هواپیمایی و اداره هوانوردی فدرال هشدار دادند که محدودیت‌های جدید در نتیجه خدمات فایو جی همچنان باعث ایجاد برخی اختلالات در برنامه پروازها می‌شود. از جمله خطوط هوایی دلتا اعلام کرد که اگرچه آغاز خدمات اینترنت فایو جی تحول مثبتی است اما برخی محدودیت‌های پرواز همچنان باقی می‌ماند.

اداره هوانوردی فدرال هشدار داده که پارازیت‌های اینترنت بی‌سیم فایو جی می‌تواند بر برخی از دستگاه‌های حسااس هواپیماها از جمله ارتفاع‌سنج‌های رادیویی تاثیر بگذارد و همچنین عملیات با دید کم را مختل کند.

شرکت ورایزن اعلام کرد که از حدود ۵۰۰ دکل در نزدیکی فرودگاه‌ها به‌طور موقت استفاده نخواهد کرد. اما این شرکت به همراه «ای‌تی اند تی» تاکید داشته‌اند که در سایر نقاط کشور عملیات خود را طبق برنامه پیش می‌برند.

علی‌رغم این توافق، برخی شرکت‌های هواپیمایی بزرگ از جمله ایر ایندیا و ای‌ان‌ای که این دومی بزرگ‌ترین خطوط هوایی ژاپن محسوب می‌شود، اعلام کرده‌اند که برخی پروازهای رفت و برگشت خود به ایالات متحده را برای اجتناب از پارازییت‌های احتمالی فایو جی لغو کرده‌اند.

نسل پنجم اینترنت یکی از نقاط عطف فناوری تبادل اطلاعات است که پیش‌بینی می‌شود زندگی بشر را بیش از گذشته تغییر دهد.

پیش‌بینی شده که در این سیستم سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت‌ بر ثانیه برسد. این عامل غیر از تحول در رسانه‌های آینده، تجهیزات مورد استفاده بشر از خانه تا بهداشت، خودرو و بسیاری از موارد دیگر را متحول می‌کند. این سیستم به خانه‌های خودکنترل و زندگی رباتی و توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آنها در زندگی شخصی شتاب خواهد داد.