در سالگرد کودتای نظامیان در میانمار، کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار گفت که در حال آماده کردن گزارشی است که نشان می‌دهد حکومت نظامی «جنایتکار» حاکم بر این کشور سلاح‌های خود را از کجا تهیه کرده است. او همچنین خواستار تحریم همه‌جانبه تسلیحاتی بین‌المللی علیه حکومت کودتاگران میانمار شد.

از آن‌جا که دولت نظامی میانمار برآمده از کودتای نظامیان است، با مشکل خریداری جنگ‌افزار از کشورهای خارجی مواجه است و تام اندروز گفت که اطلاعاتی در مورد منشأ سلاح‌های خریداری‌شده توسط کودتاگران میانمار دست یافته، اما فعلاً جزئیاتی در مورد این اطلاعات خود نداد.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که روز پنج‌شنبه ۳۰ دی، خبری مبنی بر احتمال ارسال جنگ‌افزار توسط سپاه پاسداران به میانمار توسط رسانه‌ها منتشر شد.

نشریه آسیا تایمز به‌ نقل از یک منبع دیپلماتیک، از سفر هیئتی سیاسی از تهران به نایپیداو، پایتخت میانمار، خبر داد و گفت که پروازهای یکی از هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷-۲۸۱اِف از شهر مشهد به این شهر در روزهای پیش از این سفر احتمالاً برای انتقال تسلیحات از سوی سپاه پاسداران به میانمار بوده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار گفت که حکومت نظامی میانمار در یک سال پس از به دست گرفتن قدرت، غیرنظامیان را در یک «کارزار تروریستی» به قتل رسانده و شکنجه کرده و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه رژیم نظامیان شد.

تام اندروز، نماینده پیشین کنگره آمریکا که اکنون در این سِمت خدمت می‌کند، در بیانیه‌ای گفت که در ماه‌های اخیر گزارش‌های بیشتری از «کشتارهای جمعی، حملات به بیمارستان‌ها و اهداف بشردوستانه و بمباران و سوزاندن روستاها» در میانمار دریافت کرده است.

این کارشناس حقوق بشر گفت: «کودتاگران همچون سازمان جنایتکاران عمل می‌کنند، مرتکب قتل، شکنجه، آدم‌ربایی و جابه‌جایی اجباری خانوارها می‌شوند. آن‌ها درآمد مردم را می‌دزدند و دارایی‌هایی را که قانوناً متعلق به مردم میانمار است مصادره می‌کنند. جامعه بین‌المللی باید گام‌های قوی و معنی‌داری برای قطع دسترسی حکومت نظامی به سلاح، بودجه و مشروعیت بردارد.»

وی در بیانیه‌ای گفت: «این‌که یک سال از کشتار مردم بی‌گناه می‌گذرد و شورای امنیت قطعنامه‌ای برای اِعمال تحریم‌های تسلیحاتی همه‌جانبه علیه این حکومت صادر نکرده، ناپذیرفتنی است.»

روز سه‌شنبه همزمان با سالگرد این کودتا، از یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، خبر می‌رسد که ساکنان شهر با وجود دستور اکید حکومت نظامی مبنی بر عدم برگزاری اعتراضات در اولین سالگرد کودتای نظامیان در این کشور، با کف زدن‌های پیاپی در سطح شهر به اقدامی اعتراضی دست زدند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که صدای کف زدن از چندین محله در مرکز تجاری یانگون شنیده می‌شود که نشان‌دهنده پایان «اعتصاب خاموش» علیه کودتا است.

در پی کودتای نظامی ۱۳ بهمن ۹۹ در میانمار، اعتراضات مردم و فشار بین‌المللی بر حکومت نظامی برای احیای سریع دموکراسی تاکنون مؤثر نبوده و درگیری‌های خونین با معترضان ضد کودتا در سراسر کشور ادامه دارد.