سازمان جهانی بهداشت می‌گوید یک نوع فرعی از سویه امیکرونِ ویروس کرونا که اخیراً کشف شده و نسبت به سویه اصلی واگیردارتر است، اکنون ۵۷ کشور را درگیر خود کرده است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش هفتگی خود، روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، افزود که در برخی کشورها، این نوع فرعی که بی‌اِی.۲ (BA.2) نام دارد اکنون بیش از نیمی از موارد ابتلا به امیکرون را تشکیل می‌دهد.

این سویه فرعی را «گونه پنهانکار» هم می‌نامند و به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، نتایج مطالعه‌ای که روز یک‌شنبه در دانمارک منتشر شد، می‌گوید که بی‌اِی.۲ ذاتاً مسری‌تر است و در دور زدن واکسن‌ها نسبت به سایر سویه‌های کووید قوی‌تر است، اما افراد واکسینه‌شده آن را به آسانی افراد واکسینه‌نشده منتقل نمی‌کنند.

این مطالعه نشان داده است که این نوع جدید اکنون در دانمارک سریعاً تبدیل به نوع غالب ابتلا به این بیماری شده است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، سویه امیکرون چندین زیرمجموعه دارد به نام‌های BA.1، BA.1.1، BA.2 و BA.3 و اکنون در بخش‌هایی از اروپا و آسیا، بی‌اِی.۲ سریع‌تر از بی‌اِی.۱ شروع به گسترش کرده است.

به گفته این کارشناسان اطلاعات هنوز در مورد بی‌اِی.۲ کم است اما نتایج اولیه نشان می‌دهد شدت مریضی حاصل از آن بیشتر از سویه اصلی امیکرون نیست.

در ایران در حالی‌ که تهران و ۴۱ شهر دیگر دوباره قرمز شده‌اند و هشدارها دربارهٔ فراگیر شدن سویه اُمیکرون کرونا در کشور تشدید شده است، خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه نوشت که بسیاری از استان‌ها پس از چهار روز برگزاری نمایشگاه گردشگری به این پیش‌بینی رسیده‌اند که نوروز پرسفری در پیش داشته باشند.