آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد، از تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب برای بررسی حمله به بازداشتگاهی در دونتسک، که در آن ده‌ها اسیر جنگی اوکراینی کشته شدند، خبر داد.

بازداشتگاه موقتی که ارتش روسیه و هواداران آن در منطقه اولِنیوکا در شرق اوکراین برپا کرده بودند، روز جمعه گذشته، هفتم مرداد، در پی اصابت موشک به آن منهدم و دست‌کم ۵۰ اسیر نظامی اوکراینی کشته و ۷۳ اسیر دیگر اهل اوکراین زخمی شدند.

این نظامیان اوکراینی کسانی بودند که در نبردهای سنگین هفته‌های نخست جنگ در منطقه ماریوپل به اسارت درآمدند.

بیش از ۲۴۰۰ سرباز از هنگ آزوف در گارد ملی اوکراین و سایر واحدهای نظامی به دستور فرماندهی ارتش اوکراین در اوایل بهار امسال تسلیم شدند.

کی‌یف ابراز «اطمینان» کرده که شلیک موشک از سوی نیروهای مورد حمایت ارتش روسیه به این «جنایت جنگی» و «قتل عام اسیران» منجر شده است.

اما وزارت دفاع روسیه از «دعوت» از کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای بررسی این رویداد خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه مدعی است که موشک‌های اهدایی آمریکا به ارتش اوکراین به این بازداشتگاه موقت اصابت کرده است. ارتش اوکراین از خود نسبت به هر گونه حمله موشکی به این مکان سلب مسئولیت کرده است.

آمریکا و شماری از کشورهای غربی گفته مقامات اوکراین را نزدیک‌تر به حقیقت دانسته‌اند.

آنتونیو گوترش روز ۱۲ مرداد گفت از صلاحیت دستور در مورد تحقیقات جنایی برخوردار نیست، اما بر اساس اختیاراتی که دارد و در پی درخواست‌های «بسیار جدی» روسیه و همچنین اوکراین، تشکیل گروه حقیقت‌یاب را اعلام می‌کند.

آقای گوترش ابراز امیدواری کرد که دو کشور متخاصم در مورد سازوکار این تحقیق به توافق برسند و اطلاعات مورد نیاز را برای تعیین حقیقت ارائه کنند.

او افزود که سازمان ملل اکنون به دنبال گزینش افراد شایسته و مستقل برای عضویت در این گروه حقیقت‌یاب است.

ارزیابی می‌شود که صدها اسیر نظامی اوکراینی به مناطق تحت کنترل نظامیان روس و هواداران آنها در دونتسک انتقال یافته باشند.

در شش ماه اخیر اوکراین و روسیه شماری از اسیران خود را مبادله کرده‌اند. اما هنوز خانواده‌های بسیاری از سربازان نمی‌دانند که آیا عزیز آنها هنوز زنده است یا نه.