سخنگوی نیروی انتظامی روز پنج‌شنبه، ۱۳ مرداد، از «انهدام یک باند سازمان‌یافته قاچاق مشتقات نفتی و پتروپالایشی» از ایران به خارج از کشور خبر داد.

مهدی حاجیان در یک نشست خبری گفت: «سوژه اصلی این پرونده در گلستان و سرشبکه در استان قم شناسایی و در مجموع ۱۵ نفر در رابطه با این پرونده بازداشت شده‌اند.»

به گفته آقای حاجیان، این «باند» از طریق ایجاد «۱۴ شرکت صوری که وجود خارجی نداشتند» فعالیت می‌کرده است.

سخنگوی نیروی انتظامی درباره کالاهای قاچاق‌شده توسط این گروه گفت: «این باند محصولات پتروپالایشی را با پوشش کربنات از کشور خارج می‌کردند و ۴۵۰ هزار لیتر از مخازن و تانکرهای این شرکت کشف شده است.»

در ماه‌های اخیر مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی به‌ طور مکرر از انهدام شبکه‌های قاچاق سوخت، کشف محموله‌های سوخت قاچاق یا توقیف شناورهای حامل سوخت قاچاق خبر می‌دهند.

علاوه بر انتشار اخبار مربوط به توقیف شناورهای حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس و دریای عمان، روابط عمومی سپاه پاسداران استان مرکزی اواخر خرداد از «متلاشی‌ شدن» یک شبکه «بزرگ سازمان‌یافته» قاچاق سوخت یارانه‌ای در این استان خبر داده بود.

بر اساس اطلاعیه سپاه استان مرکزی، این شبکه در «هشت استان» کشور فعالیت داشته و «با سوء استفاده از اسناد و مدارک رسمی، تحت پوشش مشتقات نفتی صادراتی، اقدام به قاچاق بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای» به مقصد «کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، افغانستان، پاکستان و عراق» کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی به دلایل افزایش شبکه‌های قاچاق سوخت اشاره‌ای نمی‌کنند و تنها از بازداشت افراد مرتبط به آن به عنوان «توانمندی» نیروهای پلیس و امنیتی نام می‌برند.

ارزان بودن سوخت در ایران و سوء مدیریت انرژی از جمله عوامل اصلی قاچاق سوخت آن به خارج از مرزها ایران است.