در حالی که معمولاً افراد و هیئت‌های مذهبی در ماه محرم به تهیه و پخش غذا به عنوان «نذری» می‌پردازند، یک عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی و مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در ایران اعلام کردند که برخلاف سال پیش، تقاضا برای خرید گوشت و دام در ماه محرم امسال افزایش نیافت.

نیما حبیب‌فر، عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی در ایران، روز یکشنبه ۱۶ محرم به خبرگزاری ایلنا گفت: «تجربه سال‌های گذشته این ذهنیت را ایجاد کرده بود که در محرم امسال شاهد رونق بازار باشیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و تقاضا روند عادی به خود گرفت و امسال شاهد هیجان برای خرید گوشت نبودیم.»

به گفته این فعال صنفی، اکنون گوساله کیلویی ۲۲۰ هزار تومان و گوشت چرخ‌کرده مخلوط کیلویی ۱۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همزمان افشین صدر دادرس، مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک نیز به ایلنا گفت: «در ماه محرم امسال تقاضا برای خرید دام مشهود نبوده و می‌توان گفت اتفاق خاصی در این بازار رخ نداد.»

این در حالی است که به گفته او، «قیمت دام زنده در هفته‌های اخیر رشد ملموسی نکرده» و «میانگین قیمت روی کیلویی ۷۵ هزار تومان است».

در سال‌های اخیر و به ویژه پس از حذف دلار۴۲۰۰ تومانی قیمت مواد خوراکی در ایران شدیداً افزایش یافت و گزارش‌های بسیاری دربارهٔ کاهش یا حتی حذف گوشت و مرغ و ماهی از سبد خرید ایرانیان منتشر شد.

کمتر از یک ماه پیش، وب‌سایت «اقتصاد ۲۴» با ارائه قیمت‌های گوشت نوشت: «گوشت قرمز خریدار ندارد».

به نوشت این رسانه اقتصادی، متوسط قیمت هر کیلو گوشت گاو در خرداد امسال در مقایسه با خرداد ۱۴۰۰ حدوداً ۵۲ درصد افزایش داشت.