میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین شامگاه شنبه مخالفت پکن و مسکو با پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای برون رفت از بن بست این مذاکرات را رد کرد.

در همین زمینه «یک مشاور» هیئت مذاکره کننده ایران گفته است، آنچه باقی مانده اختلاف‌های بین ایران و آمریکا است.

میخائیل اولیانوف در پاسخ به پرسشی در این‌باره که آیا روسیه و چین پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای توافق وین را رد کرده‌اند، در حساب کاربری خود نوشت که چنین چیزی «درست نیست.»

نماینده روسیه در مذاکرات وین نوشته است، به دلیل این که پیش نویس تصمیم برای احیای برجام توسط همه شرکت‌کنندگان و به طور جمعی در گفت‌وگوهای وین از جمله (با مشارکت) روسیه و چین بسط داده شده است.

میخائیل اولیانوف در ادامه تصریح کرده است: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، اخیراً چند اصلاحیه مفید ارائه کرد که ما به طور کامل از آنها حمایت می‌کنیم.

در این دور از مذاکرات نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه به همراه ایران حضور دارند. آمریکا در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

روز چهارشنبه دیپلمات‌های غربی گفته بودند این دور از مذاکرات حول محور متن پیشنهادی جوزپ بورل برای خروج از بن بست مذاکرات متمرکز است.

در حال «گفت‌وگو هستیم»

سومین روز از دور تازه مذاکرات احیای برجام شنبه به پایان رسید و در این روز محمد باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات دیدار کرد.

در همین زمینه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی که در این مذاکرات حضور دارد روز شنبه در حاشیه دیدار تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران با انریکه مورا در پاسخ به پرسشی در خصوص موضوعات مربوط به پادمان گفت:« در حال گفت‌وگو هستیم.»

بهروز کمالوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که مذاکرات چطور است، گفت: «بد نیست.»

لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت جورنال هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت، در حالی روز سوم مذاکرات در وین رو به پایان است کمتر شنیده‌ام که این انتظار وجود دارد که به زودی توافقی حاصل خواهد شد.

خبرنگار وال استریت جورنال اضافه کرده است که این احتمال وجود دارد که مذاکرات عصر یکشنبه متوقف شود و نامشخص است که بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد.

«اختلافات ایران و آمریکا باقی مانده است»

در همین زمینه، محمد مرندی که رسانه‌های ایران از او به عنوان مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران یاد می‌کنند، در مصاحبه با المیادین در خصوص مذاکرات وین گفته است: « پیشرفت‌هایی حاصل شده اما باید احتیاط کرد.»

محمد مرندی اضافه کرده است: « پیشرفت کلی در مذاکرات حاصل شده اما برخی مسائل همچنان نیاز به حل‌وفصل دارد.»

وی در ادامه تصریح کرده است که «شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است.»

محمد مرندی گفته است: «آنچه باقی مانده اختلاف‌های بین ایران و آمریکا بر سر برخی مسائل است و بین ایران با اروپایی‌ها و روسیه اختلافی وجود ندارد.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس ورود به کاخ سفید تمایل خود را برای احیا برجام اعلام کرد. در همین راستا مذاکراتی بین ایران و اعضای حاضر در برجام در وین پایتخت اتریش آغاز شد. ایران در این مذاکرات از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری کرد، اما هیئت آمریکایی در وین حضور داشت.

یازده ماه پس از آغاز این گفت‌وگوها، طرف‌های حاضر در این مذاکرات در اسفندماه گذشته بر سر متنی برای احیای برجام توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اما این مذاکرات عمدتاً به دلیل درخواست تهران برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و امتناع ایالات متحده از انجام این کار، از آن زمان متوقف شد.

جوزپ بورل در ماه گذشته میلادی پیش نویس تفاهم جدیدی را پیشنهاد کرد تا بن بست در این مذاکرات را رفع کند، اما به گفته دو مقام ایرانی تهران از این پیش نویس «راضی نیست.»