نزدیک به دو هزار پزشک ایرانی شامگاه جمعه، هشتم مهر، در بیانیه‌ای ضمن «محکوم کردن خشونت علیه شهروندان»، خواستار توقف استفاده از تجهیزات و نشانه‌های پزشکی برای اهداف امنیتی و نظامی شدند

یک خودرو با ظاهر آمبولانس اما پلاک نظامی
یک خودرو با ظاهر آمبولانس اما پلاک نظامی

این پزشکان در بیانیه خود ضمن اعلام «همبستگی» با مردم ایران اعلام کرده‌اند: «تنها ضامن واقعی برای حفظ و تداوم سلامت در همه وجوه آن در ایران، آن است که باور شود مردم صاحبان اصلی کشور و تصمیم‌گیرندگان نهایی سرنوشت کشور و چگونگی حل و فصل مشکلات و موضوعات درون جامعه ایرانی هستند.»

این پزشکان در ادامه ضمن درخواست از رئیس سازمان نظام پزشکی برای «بررسی دقیق و شفاف پرونده مهسا امینی و موارد مشابه با حضور کارشناسان مستقل جامعه پزشکی» بر حفظ «اصل قانونی و بین‌المللی بی‌طرفی مطلق کارکنان درمان» و «حفظ امنیت پزشکان خصوصا در مورد رعایت کامل محرمانگی پرونده پزشکی تمامی مصدومان» تاکید شده است.

در ادامه این بیانیه همچنین «به‌کارگیری هرگونه امکانات، تجهیزات، محمل‌ها و نشانه‌های پزشکی در امری خارج از این حیطه» منع شده است.

بخش پایانی بیانیه پزشکان به موضوع استفاده از آمبولانس برای اهداف امنیتی در اعتراض‌ها به‌ویژه در روزهای گذشته اشاره می‌کند.

از زمان آغاز اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد»، عکس‌ها و ویدئوهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس و نیروهای امنیتی از آمبولانس برای انتقال معترضان بازداشت‌شده به کلانتری‌ها استفاده می‌کنند.

در تصاویر دیگری نیروهای نظامی زن و مرد در آمبولانس‌ها در سطح شهر دیده می‌شود، حتی تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد خودروهایی با پلاک نظامی و با ظاهر آمبولانس یا آمبولانس‌هایی بدون پلاک در سطح شهر تردد می‌کنند.

در همین حال شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی تلاش کردند استفاده از آمبولانس از سوی جمهوری اسلامی برای اهداف امنیتی و نظامی را به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان صلیب سرخ جهانی گزارش دهند.

پیش از این شماری از شاهدان دادگاه بین‌المللی آبان نیز درباره استفاده نظامی و امنیتی از آمبولانس در جریان اعتراضات آبان ۹۸ شهادت داده بودند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته آمارهایی مبنی بر تخریب ده‌ها آمبولانس‌ توسط معترضان خبر داده‌اند.

با وجود این که جریان‌های وابسته به حاکمیت در جریان تجمع‌های اعتراضی تلاش می‌کنند تا تخریب اموال عمومی را به معترضان نسبت دهند، بر اساس شهادت برخی شاهدان از جمله در دادگاه بین‌المللی آبان و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، این تخریب‌ها در بسیاری از موارد توسط نیروهای گارد ویژه با هدف ایجاد رعب و وحشت و تحریف جریان‌های اعتراضی صورت می‌گیرد.

رادیو فردا