یک روز پس از حمله موشکی و پهپادی روسیه به کی‌یف و شهرهای متعددی در مرکز، جنوب و شرق اوکراین، سرویس خدمات اضطراری اوکراین روز سه‌شنبه، ۱۹ مهر، اعلام کرد که شمار کشته‌ها به ۱۹ تن و تعداد زخمی‌ها به ۱۰۵ نفر افزایش یافته است.

روسیه حملات گسترده در بامداد روز دوشنبه، ۱۸ مهر، به اوکراین را تایید و اعلام کرده است که آن را در واکنش به انفجار یک کامیون روی پل کریمه که روز ۱۷ مهر رخ داد، انجام داده است.

آن پل شاهراه ارتباطی روسیه برای نقل و انتقالات نظامی و لجیستیکی به بخش‌هایی از اوکراین است که نظامیان روسیه در آن مستقر هستند.

یک کامیون سنگین در لحظه‌ای که کاروانی از خودروهای نظامی روس در حال عبور از آن بود، منفجر شد. روسیه انفجار را به اوکراین نسبت داده است. با وجود قدرت شدید انفجار و شکستن شیشه‌های ساختمان‌ها در ده‌ها کیلومتر دورتر، سه نفر کشته شدند.

ولادیمیر پوتین با تهدید اوکراین گفت که عقوبت «سخت‌تری» در مقایسه با حملات روز دوشنبه به اوکراین، ممکن است در انتظار این کشور باشد.

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، موشک‌ها و پهپادهای «شاهد» ایران در حملات روز دوشنبه به کار گرفته شد، امری که با سکوت روسیه و جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده است.

آقای زلنسکی افزود که دشمن می‌خواهد اوکراین را از صفحه جغرافیا پاک کند، اما کشورش «مرعوب» نخواهد شد.

در این میان، روسیه به اسرائیل نیز نسبت به موضعی که در قبال حملات روز ۱۸ مهر به اوکراین گرفته بود، پاسخ داده است.

یائیر لاپید، در اولین واکنش یک نخست‌وزیر اسرائیل از آغاز لشگرکشی روسیه به اوکراین، شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت که «حمله به مردم غیرنظامی در اوکراین را محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان و مردم اوکراین تسلیت می‌گویم».

به نوشته تایمز اسرائیل، روسیه در پاسخ به آقای لاپید گفته است که اسرائیل در طول هشت سال در برابر «تروریسم» اوکراین سکوت کرد.

سفارت روسیه در تل‌آویو در بیانیه‌ای نوشت که برای مسکو جای تعجب است که اسرائیل «حملات تروریستی علیه دونباس» و «اقدامات جنایت‌کارانه» زیاد را نادیده گرفته بود.