در  چند روز گذشته سپاه پاسداران ایران نیرو و ادوات جنگی زیادی را به روستاهای مرزی شهرستان بانه در استان کردستان با اقلیم کردستان عراق انتقال دادە است.

به گفته منابع مطلع، نیروهای ایرانی اعزامی به مناطق مرزی لباس مشکی با آرم سپاه بر تن دارند و از چند روز پیش به مردم منطقه و کولبران هشدار دادند به منطقه مرزی بانه تردد نکنند.

بنا به گزارش این منابع، یگان «سپاه صابرین» که پیشتر علیه احزاب کورد اپوزیسیون عملیات‌هایی انجام داده، در منطقه مستقر شده و با بلدوزر و لودر مشغول خاکریزی و خاکبرداری با هدف آماده‌سازی جهت حمله احتمالی زمینی به خاک اقلیم کردستان عراق است.

  همچنین یکی از مقامات رده بالای نظامی ایرانی از عصر یک‌شنبه در بانه مستقر شده و فرماندهان قرارگاه‌های «بیت‌المقدس» و «حمزه» هم در بانه استقرار یافتند.

اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا امینی، دختر 22 کرد توسط «گشت ارشاد»، از استان کردستان آغاز شد و سریعا تمام ایران را فرا گرفت. طی این اعتراضات برخی شهرهای کردستان از جمله اشنویه، بانه، سقز و بسیاری از مناطق سنندج از دست نیروهای سرکوبگر خارج شد که چنین شرایطی به اعزام نیروهای نظامی و بکارگیری سلاح‌های سنگین علیه تظاهرکنندگان توسط حکومت ایران انجامید.

در همین رابطه، «شبکه حقوق بشر کردستان» در توییتی خبر داد که کاروانی از نیروهای زمینی سپاه پاسداران مجهز به ادوات سنگین نظامی در نواحی مرزی بانه با اقلیم کردستان مستقر شدند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» هم خبر داد که یک هواپیمای جنگی ایرانی شامگاه دوشنبه وارد فرودگاه سنندج شد و اتوبوس‌های حامل نیروهای ویژه به سمت این شهر در حرکت هستند.

هه‌نگاو‌ همچنین در توییتی نوشت، به اسنادی دست یافته که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با اسلحه‌های کالیبر 50 منازل شخصی مردم در شهر سنندج را هدف قرار دادەاند.

از سویی، وزیر کشور جمهوری اسلامی هم اعلام کرد که «اغتشاشات حمایت‌شده و طراحی‌شده توسط گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کومله، دموکرات و پژاک است.»

مقامات جمهوری اسلامی همواره اعتراضات مردمی را «اغتشاش» نامیده و ریشه‌های آن را به «کشورهای بیگانه، احزاب اپوزیسیون خارجی ‌و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور» منتسب می‌کنند.

با اوج‌گیری اعتراضات داخلی در ایران سپاه به بهانه نفوذ نیروهای وابسته به احزاب کورد اپوزیسیون مستقر در اقلیم کوردستان، مواضع آنها را حدود 10 روز پیاپی با موشک، پهپاد و توپخانه مورد حمله قرار داد.