شمار بسیاری از کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها و همچنین برخی مؤسسه‌ها در رشت، در اقدامی اعتراضی و هماهنگ، هم‌زمان با چهلمین روز جان باختن مهسا امینی، دست از کار کشیدند.

صاحبان این کسب‌وکارها از شامگاه سه‌شنبه سوم آبان با انتشار پیام‌هایی در اینستاگرام‌ خود از تعطیلی فعالیت خود در روز چهارشنبه ۴ آبان خبر دادند.

یک فعال مدنی از رشت به رادیو فردا گفت که نهادهای امنیتی از طریق اتحادیه آبمیوه و بستنی و اتحادیه رستوران‌داران استان گیلان در تلاش برای مقابله با این اعتصاب هستند.

این منبع افزود که رؤسای این اتحادیه‌ها در حال تماس تک‌به‌تک با صاحبان کافه‌‌ها و رستوران‌ها هستند و «تهدید کرده‌اند که در صورت تعطیلی در روز چهلم مهسا امینی، اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت».

این در حالی است که بنا بر گزارش‌های شهروندی، در چهل روز گذشته صاحبان کسب‌‌وکار در رشت به‌خصوص کافه‌ها و رستوران‌ها به شیوه‌های گوناگون به اداره اماکن نیروی انتظامی احضار و از آن‌ها برای مشارکت‌نکردن در اعتراضات به هر شکل تعهد گرفته شده است.

یک فعال فرهنگی در رشت نیز به رادیو فردا گفت اداره اطلاعات رشت شمار بسیاری از فعالان هنری و فرهنگی این شهر را که در اینستاگرام صفحه دارند، در هفته‌های گذشته احضار کرده و به آن‌ها هشدار داده است که هیچ‌گونه پستی مرتبط با اعتراضات سراسری در صفحات خود منتشر نکنند.

رشت یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات جاری در ایران بوده و پیشتر ویدئوهایی از اعتراضات این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌داد مردم معترض توانسته بودند نیروهای ویژه را به عقب برانند.

همچنین یک ماه پیش، نقل‌قولی از فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان درباره نزدیک بودن «سقوط» رشت و «پیروزی» معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بعداً تکذیب شد.

با این حال، فرمانده نیروی انتظامی گیلان اعلام کرد که فقط در هفته اول اعتراضات ۷۳۹ نفر در استان گیلان بازداشت شدند.