در پی بالاگرفتن نگرانی‌ها از احتمال اعدام امیر نصر آزادانی، بازیکن فوتبال که ۲۷ آبان در اعتراضات اصفهان بازداشت شد، دادگستری اصفهان اعلام کرد هنوز حکمی برای او صادر نشده، اما اتهامش «بغی» است؛ اتهامی که می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.

رئیس دادگستری اصفهان روز یکشنبه ۲۰ آذر به پایگاه خبری قوه قضاییه گفت این بازیکن سابق تیم تراکتورسازی تبریز متهم ردیف پنج پرونده کشته‌شدن سه مأمور حکومتی در جریان سرکوب اعتراضات این شهر در ۲۵ آبان است.

به‌گفته این مقام قضایی، این پرونده ۹ متهم دارد که کیفرخواست آنان صادر شده اما «تا امروز حکمی صادر نشده است».

اطلاع‌رسانی رئیس دادگستری اصفهان پس از آن صورت می‌گیرد که در پی اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله خیابان ستارخان تهران، نگرانی‌ها از صدور یا اجرای حکم اعدام دیگر معترضان نیز بالا گرفته و علی کریمی با انتشار پیامی درباره وضعیت امیر نصر آزادانی نیز هشدار داد.

با این حال، رئیس دادگستری اصفهان با ردیف‌کردن اتهاماتی سنگین علیه نصر آزادانی از جمله «عضویت در یک گروه مسلحانه برای مقابله با نظام» ادعا کرد که او « با سه نفر دیگر اقدام به اغتشاش مسلحانه» کرده که «در نتیجه این اقدام به وسیله یکی از اعضای گروه، سه تن از مأموران» حکومتی در اصفهان کشته شدند.

این مقام قضایی همچنین تأکید کرد که اتهام امیر نصر آزادانی در کیفرخواست او «بغی» و «معاونت در محاربه» است.

بغی به جرم کسانی گفته می‌شود که «در قالب یک گروه در برابر اساس جمهوری اسلامی به صورت مسلحانه قیام می‌کنند». با توجه به قانون مجازات اسلامی، اگر متهمان به «بغی» از اسلحه خود استفاده کنند، فرد به‌کاربرندهٔ سلاح به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

به‌گفته اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، از ۹ معترض که در ارتباط با این پرونده در اصفهان بازداشت شده‌اند، پرونده چهار معترض در محاکم عمومی رسیدگی می‌شود و کیفرخواست پنج نفر از جمله از جمله امیر نصر آزادانی به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

نزدیک سه ماه از اعتراضات «زن زندگی آزادی» می‌گذرد و در این مدت علاوه بر کشته‌شدن نزدیک به ۵۰۰ شهروند از جمله حدود ۶۰ کودک، ده‌ها هزار نفر نیز در بازداشت به سر می‌برند و هفته گذشته نخستین معترض با اتهام محاربه نیز به نام محسن شکاری به‌دلیل اقدام اعتراضی‌اش در بستن خیابان اعدام شد.