مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با وجود جلسات زیادی که با ایران برگزار شده، اما مذاکرات به بن‌بست رسیده و شکست خورده است.

رافائل گروسی که روز گذشته به واتیکان رفته بود و با پاپ دیدار داشته، در گفت‌وگو با «واتیکان مدیا» گفته با وجود شکست مذاکرات و خلاء سیاسی که ایجاد شده، نمی‌خواهیم چنین موضوع حساس و خطرناکی را رها کنیم.

آقای گروسی مذاکرات برجام و مذاکرات آژانس با تهران را «دو خط موازی» برای رسیدن به توافق دانسته و گفته در این دو مسیر پیشرفتی حاصل نشده اما ایران در فرآیند غنی‌سازی اورانیوم و توسعه و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، در حال پیشرفت است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته اقدامات ایران واقعا نگران کننده است و گام‌هایی در جهت گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

آقای گروسی ابراز امیداوری کرده به تهران سفر کند و گفته « آژانس مکانی برای توافق و بستری برای درک متقابل است. بنابراین من آماده سفر به تهران هستم و در صورت امکان، در اسرع وقت سفر را دوباره شروع می کنم».

ماه گذشته محمد سلامی رییس سازمان انرژی اتمی گفته بود مسئولان آژانس در روزهای آینده به تهران می‌آیند و وزنامه «پولیتیکو» به نقل از منابع غربی از احتمال سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در ماه ژانویه خبر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران هنور پاسخ روشنی در مورد سؤالات باقی‌مانده مربوط به آثار اورانیوم غنی‌شده در سه سایت نداده است.