پس از اقدام یک گروه از کردهای مقیم استکهلم، سوئد، در «اعدام» یک آدمک با شکل و شمایل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دولت آنکارا روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی، سفیر سوئد در این کشور را برای اعتراض احضار کرد.

یک منبع دیپلماتیک در وزارت خارجه ترکیه گفت به استفان هرستروم، سفیر سوئد در آنکارا، «با لحن تند» گفته شد که ترکیه انتظار دارد که کسانی را که مرتکب این «جرم شنیع» شدند شناسایی کرده و بر اساس وظیفه خود، آن‌ها را محاکمه کند.

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه به رهبری آقای اردوغان نیز گفت اجازه سوئد به «تبلیغات کثیف سازمان‌های تروریستی» و «تهدید» رئیس جمهوری «غیر قابل قبول است».

وزارت خارجه سوئد با تایید احضار سفیر، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

با این حال، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، گفت که دولت او اتفاق صورت گرفته در آن تظاهرات را محکوم می‌کند. وزیر در مورد ماهیت آن «اتفاق» سخنی نگفت.

رسانه‌های حامی دولت ترکیه مشارکت‌کنندگان در تظاهرات استکهلم را به عضویت در سازمان جدایی‌طلب کرد ترکیه، پ.ک.ک، که این کشور آن را «تروریستی» می‌داند، متهم کردند. آقای اردوغان پیشتر گفته بود که دولت‌ سوئد نباید بگذارد که نیروهای پ.ک.ک در این کشور تظاهرات کنند.

سفیر سوئد سه ماه پیش نیز به دنبال پخش برنامه‌ای در مورد آقای اردوغان که ترکیه آن را «تحقیر» دانسته بود، به وزارت خارجه آنکارا احضار شد. همچنین سفر از قبل برنامه‌ریزی شده رئیس مجلس سوئد به آنکارا لغو شد.

این تنش در حالی است که ترکیه به عنوان عضو ناتو، برای پیوستن سوئد به این پیمان شرایطی تعیین کرده و مانع از تحقق خواسته دولت استکهلم شده است.

درخواست مهم ترکیه ممنوع کردن فعالیت سازمان‌های کرد در خاک سوئد و تحویل گرفتن فعالان برای محاکمه آن‌ها در محاکم ترکیه است.

سوئد به حمایت تمامی ۳۰ عضو سازمان پیمان ناتو برای الحاق به این پیمان نیاز دارد. غیر از ترکیه مجارستان نیز بر سر درخواست سوئد مانع قرار داده است. سوئد از پس از یورش نظامی روسیه به اوکراین، با تغییر سیاست خود، خواهان پیوستن به ناتو شد.