روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در واکنش به اظهارات تازه رهبر جمهوری اسلامی درباره ضرب و جرح مردم در ایران توسط نیروهای حکومتی نوشت که «برای برقراری امنیت و ایجاد ثبات در جامعه اگر لازم باشد باتوم می‌تواند راهگشا باشد.»

این روزنامه چاپ تهران روز دوشنبه ۲۶ دی در نوشته خود ادامه داد: «ماموری که برقراری امنیت از وظیفه ذاتی اوست در راستای وظیفه خود از قوه قهریه و باتوم هم استفاده کند.»

در جریان اعتراضات سراسری ایران نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از باتوم و تفنگ‌های ساچمه‌ای و حتی گلوله‌های جنگی برای سرکوب اعتراضات استفاده کردند که تاکنون منجر به کشته شدن حدود پانصد معترض شده است.

با این حال، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به تازگی در یک سخنرانی با وجود تاکید بر برخورد با معترضان، گفت: «راه برطرف کردن وسوسه تبلیغاتیِ اثرگذار بر ذهن جوان و نوجوان باتوم نیست بلکه تبیین و روشنگری است.»

رهبر جمهوری اسلامی در حالی می‌گوید که به باور او، رویگردانی جوانان و نوجوانان ایرانی از حکومت او را «با باتوم نمی‌توان برطرف کرد» که نیروهای تحت امر او طی سال‌های حکومت جمهوری اسلامی به استفاده بسیار گسترده از باتوم، شکنجه و قتل و اعدام افراد معترض در ایران مشغول بوده‌اند.

اما روزنامه جوان نیز در این باره این گونه اظهار نظر کرد که «بین دوگانه «تبیین» و «باتوم» نمی‌توان یکی را تایید و دیگری را رد کرد. در این دوگانه نباید فراموش‌کرد که «تبیین» اساس است و «باتوم» اضطرار. تبیین «حل کردن» است و «باتوم» جمع کردن.»

اصطلاح «جمع کردن» در ادبیات مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی معمولا به معنی سرکوب قطعی و پایان دادن به اعتراضات با هر شیوه‌ای و هر میزان تلفاتی است.

علی خامنه‌ای درحالی که در سخنان تازه خود به اثربخش نبودن ضرب‌وجرح شهروندان با باتوم نیروهای خود اذعان کرد اما همزمان گفت که آتش زدن سطل زباله و اعتراض خیابانی «بدون تردید خیانت است و دستگاه‌های مسئول نیز با خیانت، برخورد جدی و عادلانه می‌کنند.»