دادستان تهران در ادامه ادعاهای اخیر مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، از بازداشت فردی که او را یکی از «سرپل‌های اغتشاشات در سراسر کشور» معرفی کرده، خبر داد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری میزان، وابسته به قوه قضاییه، علی صالحی با اعلام این خبر در روز سه‌شنبه ۲۷ دی همچنین ادعا کرد فرد بازداشت‌شده «داماد یکی سرکردگان ضدانقلاب خارج‌نشین» است که «ارتباط بی‌واسطه‌ با سرویس‌های جاسوسی» داشته است.

با این حال این مقام قضایی هیچ توضیحی درباره هویت فرد بازداشت‌شده، فرد منتسب به او در خارج کشور و همچنین سرویس‌های جاسوسی مرتبط بیان نکرد.

مقامات جمهوری اسلامی اعتراضات سراسری مردم ایران را بدون ارائه مدرک و سند بارها به خارج از کشور ارتباط داده‌اند و حتی علی خامنه‌ای به‌تازگی گفت در دلش به «دشمنان خارجی» برای «طراحی» اعتراضات آفرین گفته است.

دادستان تهران امروز همچنین مدعی شد که فرد بازداشت‌شده یکی از رابطان و رهبران شبکه‌ای با عنوان «جوانان محلات ایران» است و هدف این شبکه را استفاده از «ظرفیت اراذل و اوباش» در اعتراضات توصیف کرد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که نهادهای نظامی و امنیتی ایران پیش از این اعتراف کرده بودند که از «اشرار و اراذل» برای برخی اهداف سیاسی و امنیتی خود استفاده کرده‌اند.

حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه که در جنگ سوریه کشته شد، مهرماه سال ۹۴ گفته بود پنج هزار نفر از «اشرار و اراذل» در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ شناسایی و کنترل شدند و سپس «عضوِ گردان» شدند.

در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» نیز گزارش‌ها و تصاویر متعددی از حضور نیروهایی با شکل و شمایل «اراذل و اوباش» در میان مأموران نظامی و انتظامی به‌منظور سرکوب معترضان منتشر شد.