کادر درمان

بی‌بی‌سی فارسی دریافته است سه نفر از کادر پزشکی که در اوج اعتراض‌ها برای کمک به مجروحان به مهاباد رفته بودند، پس از بازداشت در زندان مهاباد شکنجه شده‌اند.

یاسر رحمانی، پزشک عمومی، همایون افتخاریان، تکنیسین بیهوشی و بهنام اوحدی روان‌پزشک بعد از ۴۶ روز بازداشت هر کدام با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده‌اند.

این سه نفر دهم آذر به مهاباد رفتند و دو روز بعد از ورود به این شهر بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی همه داروها، شامل انواع انتی‌بیوتیک‌ و داروهای بی‌حسی موضعی و دیگر تجهیزات آنها را ضبط کردند. 

به گفته یک منبع آگاه این سه نفر ساعت‌های طولانی بازجویی شده‌اند.

این منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت:‌ « بازجویی‌ها با چشم‌بند و با اسلحه بر روی سرشان بود. بعد از اتمام بازجویی با نور شدید و پخش صدای اذان در سلول آنها را بی‌خواب می‌کردند. بعد از سه چهار روز تعادل روانی آنها بر هم می‌خورد. به آنها به دروغ می‌گفتند پدرشان فوت کرده یا مادرشان خودکشی کرده است. بی‌حرمتی، فحاشی و توهین از دیگر رفتارهایی بود که با آنها شد.»

به گفته این منبع آگاه که هویتش به خاطر امنیت او فاش نمی شود، این سه نفر به برهم زدن امنیت کشور، ارتکاب جرم به قصد اقدام علیه امنیت داخلی از طریق تلاش برای درمان کسانی که اغتشاشگر خوانده شده‌اند، متهم شده‌اند.

او گفت: «دادستان مهاباد گفته اتهام این سه نفر سنگین‌تر از اتهام معترضان است چون نقش پشتیبان را برای آنها داشتند و خودشان اقدام کردند. به آنها گفتند کارشان به معنای این است که بیمارستان‌های جمهوری اسلامی زخمی‌ها را نمی‌پذیرند و مردم به بیمارستان‌ها اعتماد ندارند و وزارت بهداشت فشل است. از دید دادستان این خودش تبلیغ علیه نظام است.»

بسیاری از مجروحان در طول اعتراض‌های سراسری از ترس بازداشت و شناسایی به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند.

نیروهای امنیتی با حضور در بیمارستان‌ها بسیاری از این مجروحان را دستگیر کرده‌اند. 

چندی پیش حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا از ورود نیروهای امنیتی به بیمارستان‌ها خبر داده بود.

به گفته او در روزهای اول اعتراض‌ها مدیران حراست بعضی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به حراست بیمارستان‌ها گفته بودند اسامی معترضان مجروح را اعلام کنند.