بغداد خواستار توقف حملات ترکیه شد و از آنکارا خواست تا مشکلات داخلی خود را از طریق گفت‌وگو با مخالفان خود حل‌وفصل کند

به‌دنبال حمله ناکام ترکیه برای هدف قرار دادن مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در خاک‌ کردستان عراق، بغداد این اقدام را محکوم‌ کرد.

نهاد ریاست‌ جمهوری عراق، شنبه 18 فروردین در بیانیه‌ای هشدار داد، در صورت تکرار این‌گونه حملات، موضع قاطعی اتخاذ خواهد کرد.

در این بیانیه، حمله به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور مورد محکومیت قرار گرفته و تاکید شده است، ترکیه به بهانه حضور نیروهای مخالف خود در خاک عراق، هیچ توجیه قانونی برای ادامه حملات خود و ایجاد رعب ‌‌و‌ وحشت در میان غیرنظامیان ندارد.

نهاد ریاست جمهوری عراق در ادامه از دولت ترکیه خواست تا علاوه بر پذیرش مسئولیت، پیرامون این اقدامات «عذرخواهی رسمی» کند.

بغداد همچنین خواستار توقف حملات ترکیه شد و از آنکارا خواست تا مشکلات داخلی خود را از طریق گفت‌وگو با مخالفان خود حل‌وفصل کند.

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه

ریاست اقلیم کردستان عراق نیز حمله به فرودگاه غیرنظامی شهر سلیمانیه را محکوم کرد و در بیانیه‌ای از دولت ترکیه خواست تا اختلافات خود را از طریق ایجاد کانال‌های گفت‌وگو با مخالفان حل‌وفصل کند.

یک‌ منبع آگاه با تایید حمله ترکیه به فرمانده نیروهای دموکرات سوریه‌ خاطرنشان کرد، هدف از این حمله هشداردهنده، قتل مظلوم عبدی نبوده است.

از سویی، یک خبرگزاری «کُردی» در این‌باره گزارش داد که عبدی با آمریکایی‌ها و رهبران اتحادیه میهنی کُردستان در مقر ستاد مبارزه با تروریسم در شهر سلیمانیه دیدار کرده بود و پس از آن نشست در حال رفتن به فرودگاه بود که یک پهپاد مکانی را در نزدیکی محل حضور او هدف قرار داد.

منابع یاد شده درباره علت عدم هدف گرفتن عبدی و همراهان او در این حمله پهپادی، گفتند که چند شخصیت آمریکایی فرمانده «قسد» را در این سفر همراهی می‌کردند.

شبکه تلویزیونی «السومریه» عراق به‌نقل از اداره امنیت فرودگاه سلیمانیه در شمال عراق نیز گزارش داد که انفجار شامگاه جمعه، در نزدیکی حصار فرودگاه به‌وقوع پیوسته و به کسی آسیبی نرسیده است.

اداره امنیت فرودگاه سلیمانیه هم بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که متعاقبا درباره وقوع این انفجار که باعث آتش‌سوزی شده، تحقیق و اطلاع‌رسانی خواهد کرد.