سرتیتر خبرهای در خبرگزارهای مختلف: سخنگویان مشترک حزب چپ سبز رای های خود را به صندوق انداختند، اولین تقلب انتخابات ترکیه در شهر گیرسون، احمد ترک و صالحه آیدنیز رای خود را به صندوق انداختند

مراکز اخذ رای در سرتاسر ترکیه ساعت 17 به وقت محلی بسته شد و شمارش آرا آغاز گردید.

20.02- قلیچدار اوغلو در حال کاهش فاصله خود با اردوغان

در حالی که 30.15 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شمارش شده، قلیچدار اوغلو توانسته 40.42 درصد آرا بدست بیاورد. اردوغان نیز با 53.62 درصد آرا همچنان پیشتاز انتخابات است.

19:47- نتایج شمارش 23.58 درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه

پس از شمارش 23.58 درصد از آرای ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان توانسته 54.63 درصد آرا را بدست بیاورد.

19:40- اردوغان همچنان پیشتاز پس از شمارش 19.15 درصد آرا

نتایج شمارش 19.15 درصد آرا نشان می‌دهد که اردوغان 55.46 درصد آرا را بدست آورده است.

19:25- نتایج شمارش 13.4 درصد آرا

تی آرتی گزارش داد که بر اساس شمارش 13.4 درصد آرا، اردوغان 57.46 درصد آرا را بدست آورده و قلیچدار اوغلو 36.66 درصد آرا را داشته است.

19:21 تی آرتی ترکیه نیز اعلام کرد که نتایج اولیه حاکی از پیشتازی اردوغان در مقابل رقیب انتخاباتی خود است.

19:20 پیشتازی اردوغان در شمارش اولیه آرا

تلویزیون ترکیه اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاکی از آن است که اردوغان 49.84 درصد آرا را بدست آورده و قلیچدار اوغلو تا کنون 45.72 درصد آرا را بدست آورده است.

19:10 لغو ممنوعیت انتشار نتایج انتخابات ترکیه

هیئت عالی انتخابات ترکیه از ساعت 18:30 به وقت محلی، ممنوعیت انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد.

صلاح الدین دمیرتاش: من رای دادم، شما چطور؟

صلاح الدین دمیرتاش: من رای دادم، شما چطور؟ 

صلاح الدین دمیرتاش رهبر در بند HDP رای خود را به صندوق انداخت.

صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین و در بند حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با انتشار پستی از رای دادن خود خبر داد.

دمیرتاش با انتشار تصویری از خود مربوط به یکی از انتخابات پیش نوشت: «من رای دادم، شما چطور؟»

گفتنی است، رهبر در بند کرد، در روزهای گذشته با انتشار پیام هایی ضمن اعلام حمایت خود از نامزدی کمال قلیچدار اوغلو رهبر اپوزیسیون ترکیه از مردم خواسته بود که به رهبر اپوزیسیون رای دهند.

اولین تقلب انتخابات ترکیه در شهر گیرسون

اولین تقلب انتخابات ترکیه در شهر گیرسون

سرویس ترکیه – «روزنامه جمهوریت» از اولین تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در شهر «گیرسون» در شمال شرق ترکیه خبر داد.

به گزارش کردپرس، «روزنامه جمهوریت» رسانه نزدیک به اپوزوسیون ترکیه از اولین تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در شهر «گیرسون» در شمال شرق ترکیه خبر داد.

به نوشته جمهوریت، صبح روز یکشنبه اولین تقلب در انتخابات ترکیه در شهر «گیرسون» روی داد و این روزنامه عکس‌هایی از ۱۰۰ برگه رای که توسط شورای عالی انتخابات به نفع رجب طیب اردوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری  از پیش مهر شده بود را منتشر کرد.

پس از وقوع این تقلب، وکلای احزاب اپوزوسیون، اعتراض و تذکراتی را ارائه کردند تا در شمارش آرا مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از صبح امروز آغاز شده است و تا ساعت پنج عصر ادامه دارد.

سخنگویان مشترک حزب چپ سبز رای های خود را به صندوق انداختند

سخنگویان مشترک حزب چپ سبز رای های خود را به صندوق انداختند

سرویس ترکیه – چیغدم قلیچ گون و ابراهیم آکین سخنگویان مشترک حزب چپ سبز رای خود را به صندوق انداختند.

به گزارش کردپرس، چیغدم قلیچ گون و ابراهیم آکین سخنگویان مشترک حزب چپ سبز، حزب جایگزین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) رای خود را به صندوق انداختند.

چیغدم قلیچ گون در سخنانی با اشاره به صد سالگی جمهوری ترکیه گفت: «در سال های گذشته این کشور شاهد بی عدالتی های بسیاری شد. ما امروز با شرکت در این انتخابات قول ساخت ترکیه ای دموکراتیک را برای همزیستی مردم در کنار یکدیگر دادیم. ما امیدواریم که در سایه این انتخابات مجلس قدرتمندی در ترکیه شکل بگیرد که مسائل قرن گذشته ترکیه را حل کند. مجلسی که بتواند قانون اساسی برای احقاق حقوق همه شهروندان از اقوام و زبان ها و باورهای مختلف را تصویب کند.»

او همچنین روز مادر را به همه مادران به ویژه مادران شنبه و مادران صلح تبریک گفت.

ابراهیم آکین دیگر سخنگوی مشترک حزب چپ سبز نیز که در ازمیر رای خود را در صندوق می انداخت، از همه مردم و ناظران انتخاباتی خواست تا از حق رای خود استفاده کنند و تا آخرین لحظه از امنیت صندوق های رای خود محافظت کنند. 

او با بیان این که این انتخابات یکی از مهمترین انتخابات در ترکیه و جهان است، و ابراز امیدواری کرد که ترکیه در روز 15 می جشن دموکراسی را برگزار کند.

احمد ترک و صالحه آیدنیز رای خود را به صندوق انداختند

اجازه دهید که این انتخابات آغاز یک عصر جدید در ترکیه باشد
احمد ترک و صالحه آیدنیز رای خود را به صندوق انداختند

«صالحه آیدنیز» رئیس مشترک DBP و «احمد ترک» سیاستمدار کرد در ماردین رای خود را با این جمله که اجازه دهید این آغاز یک دوره جدید باشد به صندوق انداختند.

«صالحه آیدنیز» رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک(DBP) و «احمد ترک» سیاستمدار کرد در ماردین رای خود را با گفتن این جمله که اجازه دهید این آغاز یک دوره جدید باشد، به صندوق انداختند.

به نوشته آژانس خبری مزوپوتامیا، «صالح آیدنیز» رئیس مشترک DBP و نامزد پارلمانی حزب چپ سبز از ماردین و «احمد ترک» سیاستمدار کرد رای خود را در محله مسوری ناحیه آرتوکلوی ماردین با حضور هیئتی بزرگ که به استقبال آنها آمده بودند، به صندوق انداختند.

احمد ترک پس از رای دادن اظهار داشت که بگذارید این انتخابات آغاز دوران جدیدی در ترکیه باشد.صالحه آیدنیز نیز پس از رای‌دادن گفت که امیدوارم این انتخابات آغاز دوره‌ای باشد که عدالت در آن اجرا خواهد شد، آینده‌ای که در آن مادران دیکر گریه نخواهند کرد و آینده آزاد و آرام آنها تضمین خواهد شد. ما از آرای خود برای برقراری دموکراسی در ترکیه استفاده می‌کنیم.

رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها: ما بە تغییر رای دادیم

رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) می‌گوید که او خواستار تغییر رژیم فعلی ترکیه شده است. او همچنین از همه‌ی شهروندان این کشور خواست که در این انتخابات به تغییر رأی بدهند.

پروین به ولدان، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در یکی از حوزه‌های رأی گیری در شهر وان شمال کوردستان رأی داد. وی در حضور خبرنگاران گفت: ما مدت‌هاست که در حال مبارزه بوده‌ایم و امروز آخرین روز برای به‌دست آوردن ثمره زحماتمان است.

وی گفت: ” مدت زیادی است که در میان هم‌میهنان بدبینی وجود دارد و رژیم بدی در این کشور حاکم است دارد. لازم است این دولت باید پایان یابد. ما به این منظور رأی دادیم و مطمئن هستم که در این انتخابات پیروز خواهیم شد.”

به ولدان گفت: امیدوارم همه به آرامش، ثبات، توسعه، دمکراسی و عدالت برای ترکیه رأی داده باشند. وی گفت که “بی عدالتی‌های زیادی در این کشور وجود داشته است و ما منتظر تغییر هستیم و همه‌ی مردم ترکیه منتظر تغییر هستند. ۸۲ میلیون شهروند به نتیجه‌ی این انتخابات امیدوار هستند.”

پروین به ولدان می‌گوید که آنها و همه‌ی شهروندان ترکیه برای ایجاد تغییر به نتیجه‌ی صندوق‌های رأی چشم دوخته‌اند و از تمامی شهروندان ترکیه می‌خواهد که به‌پای صندوق‌های رأی رفته و به “تغییر” رأی دهند.

رأی گیری برای انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره‌ی پارلمان ترکیه از ساعت ۸ صبح یکشنبه آغاز شده و تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت.

۲۴ حزب و ۱۵۱ نامزد مستقل در بیست و هشتمین انتخابات پارلمانی در سراسر ترکیه با هم رقابت می‌کنند.

بر اساس برگه‌های رأی، رجب طیب اردوغان، محرم اینجه، کمال قلیچداراوغلو و سینان اوغان برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده‌اند اینکه محرم اینجه از کاندیداتوری انصراف داده است، اما برگه‌های رأی‌گیری چاپ و توزیع شده بود و نام وی در لیست نامزدها به چشم می‌خورد.

بیشتر: رقابت سه نامزد ریاست جمهوری ترکیه در پای صندوق‌های رأی آغاز شد