با شمارش بیش از ۹۸ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به نظر می‌رسد که این انتخابات به دور دوم رسیده و تنها دو هفته دیگر رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو باید بار دیگر با هم رقابت کنند.

آقای قلیچداراوغلو شامگاه یکشنبه اعلام کرده بود که «تا صبح نخواهیم خوابید بلکه همه آرا شمارش و لحاظ شود». آقای اردوغان نیز اعلام زودهنگام پیروزی توسط رقیبش را «غصب آرای مردم» خواند و خواهان خویشتنداری همه تا زمان پایان شمارش آرا شد.

اما هر دو رقیب با نزدیک شدن به پایان شمارش آرا، برای رقابت در دور دوم اعلام آمادگی کردند.

در حالی که نتیجه شمارش آرا در عصر یکشنبه حاکی از پیشتازی آقای اردوغان با کسب بیش از ۵۲ درصد آرا بود، این رقم در ساعات ابتدایی روز دوشنبه که ۹۸.۳۱ درصد آرا شمارش شده، به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته و به این ترتیب او اکثریت لازم برای پیروزی در دور اول انتخابات را از دست داده است.

طبق آمار ستاد عالی انتخابات ترکیه، آرای رجب طیب اردوغان به ۴۹.۳۵ درصد کاهش یافته. از سویی آرای رقیب اصلی او، کمال قلیچداراوغلو نیز تا ۴۴.۹۹ درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد انتخابات به احتمال قریب به یقین انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد، به طوری که برخی رسانه‌های جهانی نظیر خبرگزاری رویترز از هم‌اکنون به پیشواز دور دوم انتخابات رفته‌اند.

انتخابات دور دوم دو هفته دیگر برگزار خواهد شد و اردوغان شامگاه یکشنبه گفت که اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، به آن احترام خواهد گذاشت.

وی که در جمع هوادارانش در آنکارا سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «ما هنوز نمی‌دانیم که آیا انتخابات در دور اول به پایان می‌رسد یا خیر. … اما اگر ملت ما تصمیم گرفته که انتخابات به دور دوم کشیده شود از آن استقبال می‌کنم.»

از سویی قلیچداراوغلو نیز تاکید کرده که در دور دوم پیروز خواهد شد و از حامیانش خواسته است که صبور باشند.

کمال قلیچدار اوغلو ابراز امیدواری کرد که در دور دوم انتخابات این ائتلاف اپوزیسیون است که پیروز میدان است. 

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو رهبر اپوزیسیون و دیگر رهبران اپوزیسیون با حاضر شدن در کنفرانس خبری در مقر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از همه مردمی که در انتخابات شرکت کرده اند تشکر کردند.

قلیچدار اوغلو گفت: «اردوغان با وجود همه تهمت ها و کارشکنی هایش نتوانست نتیجه ای که می خواهد را به دست بیاورد. پیروزی از سخنرانی در بالکن به دست نمی آید. ما با همه مجود برای پیروی در انتخابات ادامه خواهیم داد.»

رهبر اپوزیسیون گفت: «ما این انتخابات را در دور دوم قطعا و قطعا خواهیم برد.»

قلیچدار اوغلو افزود: «اردوغان ما هر کاری از دستمان بر بیاد را در این 15 روز انجام خواهیم داد.»