یکی از نمایندگان مجلس عراق اعلام کرد سال ۲۰۱۴ به دادگاه لاهه رفته است وبا رییس این دادگاه دیدار کرده است و نزد این دادگاه شکایتی تنظیم کرده است این دادگاه از آنها خواسته است که مشخصات فردی یک داعشی اسیر را به دادگاه لاهه گزارش دهند تا دادگاه بتواند از این طریق تحقیقات خود را درباره جنایات‌هایی داعش مرتکب شده‌ است را آغاز کنند متاسفانه تاکنون مشخصات هیچ فرد داعشی به دادگاه داده نشده است تا تحقیقاتی در این باره انجام نگیرد.

به گزارش آوینه، سوران عمر که نماینده پشین دوره پنجم پارلمان کردستان بود و پرونده نسل کشی ایزدی‌ها را به دادگاه لاهه کشاند گفت: «در تاریخ ۲۰۱۳/۹/۱۲ به دادگاه  جرایم بین المللی  در شهر لاهه رفتیم زمان مراجعه به دادگاه را وزارت امور خارجه هلند با درخواست بنده مشخص کرد. در تاریخ ۲۰۱۴/۹/۱۰ قبل از ایرادات رئس پارلمان هلند من در خصوص جنایتهایی که داعش بر علیه کردهای ایزدی و ترکمن‌ها و مسیحیان و کاکایی ها و مسلمان مرتکب شدند صحبت کردم.»
وی اشاره کرد در دادگاه لاهه در دفتر مدعی‌العموم دادگاه همراه با آیدین معروف نماینده جبهه ترکمن‌ها و شیخ شامو نماینده حزب دمکرات کردستان که ایزدی بود همراه با آقای دلشاد مشاور پارلمان  با قاضی امریک روجر  دیدار کردیم. قاضی امریک روجر خود فرم مربوط به شکایتانامه را برای ما تکمیل کرد شاکی بنده بودم به عنوان رییس کمیسیون حقوق بشر در دوره چهارم پارلمان کردستان
سوران عمر گفت: «تعداد سه سند از جنایت‌های داعش را به دادگاه ارائه دادم.» دادگاە در پایان گفت: این پرونده تنها پرونده ای است که با موضوع جنایت‌های داعش بر علیه ایزدی‌ها پذیرفته شده است. اگر امکانش وجود داشته باشد در این باره تحقیق شود تو نیز شاکی و طرف رسمی مرتبط با این پرونده  هستی. قاضی پرونده به من گفت: از تو می خواهیم زمانی که به کشورت بازگشتی این فرم شکایت را به هیچ کس نشان ندهید و اعلام نکنید که شکایتی در دادگاه لاهه تنظیم کرده‌ای چون ممکن است زندگی شما به خطر بیفتد و ما از اینجا نمی‌توانیم از تو محافظت کنیم پس خود محافظ خود باشید.
وی افزود پس از چندین بار مکاتبه و تبادل اطلاعات آخرین بار اعلام کردند که عراق عضوی در این دادگاه ندارد و این امر مانع آن است که بتوانیم به طور مستقیم دراین باره تحقیق کنیم اما از طریق نیروهای داعشی که از کشورهای عضو دادگاه ما هستند می‌توانیم تحقیق کنیم از این رو مشخصات فردی یک داعش اسیر را که شناسنامه آن از یکی از کشورهای عضو دادگاه ما باشد به ما معرفی کنید تا در خصوص این جنایت‌ها تحقیق شود اما متاسفانه تاکنون برای اینکه این تحقیق انجام نگیرد شناسنامه هیچ داعشی به دادگاه ارائه نشده است