تصویری آرشیوی از درگیری‌های حزب‌الله لبنان و اسرائیل در مرز دو کشور
تصویری آرشیوی از درگیری‌های حزب‌الله لبنان و اسرائیل در مرز دو کشور

ارس

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه ۱۹ دی با پهپادهای انفجاری به یک پایگاه نظامی اسرائیل حمله کرد و آن را بخشی از واکنش خود به ترورهای اخیر اسرائیل در لبنان خواند.

به گفته برخی منابع آشنا به عملیات گروه حزب‌الله، حمله اسرائیل به جنوب لبنان در روز سه‌شنبه نیز منجر به کشته شدن سه نیروی این گروه و افزایش شمار نیروهای کشته شده حزب‌الله در سه ماه اخیر شده است.

اسرائیل و حزب‌الله از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، درگیر مرگ‌بارترین جنگ در ۱۷ سال گذشته بوده‌اند.

از آنجا که تاکنون ده‌ها هزار تن مجبور به فرار از دو سوی مرز اسرائیل-لبنان شده‌اند، بیم آن می‌رود که بر شدت درگیری‌ها در این منطقه افزوده شود.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که این گروه قصد گسترش جنگ از جانب لبنان را ندارد.

او افزود: «اما اگر اسرائیل بخواهد جنگ را گسترش دهد، حزب‌الله برای جلوگیری از این امر، واکنشی اجتناب‌ناپذیر و حداکثری نشان خواهد داد.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که فرمانده واحد هوایی حزب‌الله را که به گفته آنها فرماندهی حملات را بر عهده داشته، در جنوب لبنان کشته است اما حزب‌الله ضمن رد این اظهارات گفت که این موضوع «به هیچ وجه صحت ندارد.»

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، شامگاه دوشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی تأیید کرد که اسرائیل پشت پشت ترور وسام حسن الطویل، یکی از فرماندهان ارشد نیروهای ویژه موسوم به «رضوان» گروه حزب‌الله بوده است.

اسرائیل به طور معمول مسئولیت ترورهایی از این دست در کشورهای دیگر را به طور رسمی بر عهده نمی‌گیرد، اما این بار یسرائیل کاتز گفت: «در رابطه با حمله اخیر در جنوب لبنان، ما مسئولیت ترور فرمانده نیروهای رضوان را بر عهده می‌گیریم.»

وی افزود: «این بخشی از جنگ است. ما عوامل حزب‌الله، زیرساخت‌هایشان و سیستم‌هایی را که علیه اسرائیل ایجاد کرده‌اند، مورد هدفق رار می‌دهیم.»

رادیو فردا