ریشا، شیر نر باغ وحش مشهد، که وضعیت جسمی او در ماه‌های گذشته خبرساز شده بود، تلف شد.

اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، اداره دامپزشکی این استان و مدیریت باغ وحش وکیل‌آباد در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که ریشا شامگاه پنج‌شنبه نهم فروردین تلف شده است.

بر اساس این بیانیه علت مرگ این شیر پس از کالبدشکافی و بررسی نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های گرفته‌شده از این حیوان اعلام خواهد شد.

اواسط بهمن پارسال انتشار عکس‌هایی از شرایط نامناسب جسمانی شیر باغ وحش مشهد با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. در این عکس‌ها ریشا در حالی مشاهده می‌شد که با بدنی بسیار نحیف بر روی زمین دراز کشیده بود.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی دلیل این وضعیت را «سوء تغذیه» احتمالی این شیر عنوان کرده بودند.

در واکنش به انتقادها علیرضا بنی‌اسدی، کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، روز ۲۲ بهمن ضمن رد موضوع «سوء تغذیه» گفته بود: «حیوانات نیز مانند انسان‌ها دارای تیپ‌های بدنی هستند و این شیر بیمار نیز دارای تیپ بدنی لاغر است که ابتلا به انگل موجب کاهش وزن بیشتر و نمایان‌شدن بیشتر لاغری او شده است.»

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش‌های ایران و تلف‌شدن شمار قابل توجهی از آن‌ها منتشر شده است.

از جمله روزنامه اعتماد اواخر بهمن پارسال گزارش داده بود که طی ده سال دست‌کم ۳۰ بار تلفات حیوانات وحشی از ۱۲ باغ‌ وحش و هم‌چنین از دلفیناریوم و باغ پرندگان در ایران منتشر شده که شامل مرگ ۵۲ حیوان وحشی و دست‌کم یک تا سه هزار پرندهٔ وحشی در دو باغ پرندگان بوده است.

بر اساس این گزارش ۲۱ مورد از این تلفات مربوط به باغ‌‌وحش مشهد بوده است.

فربد خاکپور، دامپزشک حیات وحش، به این روزنامه گفته بود که باغ‌وحش‌های ایران هم‌چنان با صورت «سنتی» و «با همان سیاست دوران قاجار اداره می‌شوند و فقط کمی سازه‌ها، جایگاه‌های نگهداری و جیره غذایی حیوانات تغییر کرده و به‌روز شده است.»