حزب دمکرات کردستان می‌خواهد انتخابات به تعویق بیفتد، فشارهای اتحادیه میهنی باعث سازش حزب دمکرات کردستان با ایران شده است، در تنشهای میان این دو حزب احزاب مخالف ایران بیشتر مهار شدند و مقرهای این احزاب  تخلیه یا پلمپ شدند.

به گزارش کردپرس، مقامات اقلیم کردستان به دلیل ترس از برگزاری انتخابات پارلمانی، کردستان را در مقابل واقعیت تلخی قرار داده‌اند در مدت دو سال گذشته پسرفتهای عظیمی در همه مراحل و عرصه‌های زندگی ایجاد شده است و نهادهای حاکمیتی کاملا بی ارزش شده‌اند از همه بدتر دخالت منطقه‌ای در شرایط اقلیم کردستان و زندگی، به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است. علاوه بر تضعیف اقلیم کردستان به عنوان یک ساختار و موجودیتی قانونی، همزمان مقامات اقلیم کردستان جنبشهای آزادیخواه مناطق دیگر کردستان را نیز تحت فشار زیادی قرارداده و آنها را تضعیف کرده‌اند.

اتحادیه میهنی کردستان تلاش کرد از طریق ایران و دادگاه فدرال فشار زیادی بر حزب دمکرات کردستان اعمال کند ابتدا چندین تصمیم نیز از سوی دادگاه فدرال به نفع اتحادیه میهنی کردستان صادر شدند اما بعدها برخی از این تصمیمات لغو یا به درخواست حزب دمکرات کردستان دستکاری شدند.

حزب دمکرات کردستان به منظور کاهش فشارها با اتحادیه میهنی وارد مذاکرات نشد بلکه به ایران متوسل شد و با این کشور به توافق رسید! چون اعتقاد داشت منبع فشارها این کشور است نه بغداد. به همین علت پس از سفر نچیروان بارازنی معاون رئیس حزب دمکرات کردستان به تهران، دادگاه فدرال حکم ریاستی خود مبنی بر توقف اجرای دستورالعملهای کمیسیون عالی انتخابات را صادر کرد.

در این مرحله از تنشهای میان دو حزب حاکم بر کردستان، ایران از اتحادیه میهنی برای اعمال فشار بر حزب دمکرات کردستان استفاده کرد به این ترتیب به بخشی از خواسته‌های اتحادیه میهنی در بغداد به ویژه آنهایی که به نحوه برگزاری انتخابات و حذف برخی از اقلیتها مربوط بود، جامه عمل پوشیده شد در مقابل اتحادیه میهنی فشار جدیدی بر احزاب کردستان ایران (احزاب مخالف ایران) وارد کرد برخی از مقرهای این احزاب را در منطقه سلیمانیه و کویه تعطیل و برخی دیگر را پلمپ کرد. (سیم خاردار کشید)

فشارهای اتحادیه میهنی عامل ناچار کردن حزب دمکرات کردستان برای مذاکره با این حزب نبوده است بلکه سازش حزب دمکرات کردستان با ایران را به دنبال داشته است در این میان ایران با ایجاد فشار بر روی احزاب مخالف خود و مهار آنها  دستآورد بزرگی را کسب کرد همزمان حزب دمکرات کردستان را مجبور به سازش با ایران کرد به این معنا که ایران، حزب دمکرات کردستان را ناچار کرد کە بە ایران رو بیاورد.

تا کنون مشخص نیست که در سفر نچیروان بارزانی به ایران چه توافقی صورت گرفته است اما آنچه که گفته می‌شود این است که علاوه بر موضوع امنیتی که بخشی از آن به کُردهای مخالف ایران مربوط می‌شود همزمان شامل حمایت از دولت سودانی و عادی سازی روابط آنها با احزاب شیعه می گردد.

در تنشهای میان حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی، ایران پیروزی بزرگی به دست آورد از طرفی توسط دو حزب حاکم بر کردستان فشار جدیدی بر احزاب مخالف ایران وارد کرد و آنها را مجبور به تعطیلی بخشی از مقرها و اماکن خود کرد از طرف دیگر حزب دمکرات کردستان را ناچار به سازش کرد یعنی ایران، بە خوبی، اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات کردستان را علیه یکدیگر بە کار گرفت.

خلاصه کلام بس از چندین بار به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات اکنون همه در انتظار صدور حکم جدیدی رئیس اقلیم کردستان برای تعیین زمان دیگری برای برگزاری انتخابات هستند اما به نظر می‌رسد حزب دمکرات کردستان مایل باشد برگزاری انتخابات به پایان ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر سال جاری موکول شود.

اکنون تعیین زمان برگزاری انتخابات با حزب دمکرات کردستان است ممکن است این حزب برای تعیین زمان برگزاری انتخابات وقت کشی کند تا بتواند در مدت کوتاهی موضوعاتی را به نفع خود تعیین تکلیف کند این هم در راستای کاهش فشار بر روی دولت مسرور بارزانی و کاهش تاثیرات آن بر نتایج انتخابات می‌باشد از جمله موضوع حقوق ماهیانه کارمندان اقلیم، تعیین تکلیف طرح حساب من و طرح ملی کردن حقوق (توطین) توافق با شرکتها و تلاش برای صادرات مجدد نفت زیرا نمی‌خواهد با این همه مشکلات وارد رقابت انتخاباتی شود بلکه می‌خواهد قدری از کاهش آرای خود در این انتخابات بکاهد.