مدیر سابق دفتر عراق در شورای امنیت ملی آمریکا، با اشاره به اختلافات داخلی در دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان نسبته به پیامدهای این اختلافات و تاثیر آن بر آینده اقلیم کردستان هشدار داد.

داگلاس اولیوانت، مدیر سابق دفتر عراق در شورای امنیت ملی آمریکا، در مقاله مفصلی که پیرامون وضعیت عراق و اقلیم کردستان، در نشریه وار آن د راکس منتشر کرده، وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اقلیم کردستان را شکننده توصیف کرده و عامل بخش اصلی از بی ثباتی در اقلیم کردستان عراق را درگیریهای داخلی در دو حزب حاکم در اقلیم کردستان دانسته است.

این مقام سابق دولت آمریکا و پژوهشگر ارشد در دو موسسه نیو امریکا و شورای روابط خارجی، با اشاره به توقف صادرات نفت اقلیم کردستان، صدور برخی احکام دادگاه فدرال عراق در مورد نفت خام این منطقه و پارلمان آن و همچنین گستردگی بحران مالی در این منطقه، هشدار داده است اقلیم کردستان عراق ممکن است موجودیت و مشروعیت خود را از دست بدهد.

اولیوانت بخش زیادی از ناکامی دولت اقلیم کردستان در عمل به وعده ها و تبدیل کردن این منطقه به مهم ترین و باثبات ترین منطقه عراق را متوجه دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق کرده است. او در توصیف وضعیت کنونی اقلیم کردستان گفته است وضعیت اقلیم کردستان شبیه حضور یک فیل در یک اتاق تاریک است و از بحران مالی، سیاسی و اجتماعی رنج می برد.

این مقام ارشد سابق دولت آمریکا با اشاره صریح به وجود اختلافات در حزب دموکرات کردستان میان مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی و نچیروان بارزانی، برادرزاده مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات از یک طرف و اختلافات قباد و بافل طالبانی با لاهور شیخ جنگی، در داخل حزب اتحادیه میهنی نوشت: اختلافات خاوادگی بر سر به ارث بردن رهبری در هر دو حزب، وضعیت سیاسی در اقلیم کردستان را، با توجه به حاکمیت مطلق این دو حزب بر اقلیم کردستان به محاق برده است.

اولیوانت با اشاره به حذف لاهور شیخ جنگی(طالبانی) توسط بافل طالبانی، پسر جلال طالبانی، بنیانگذار فقید اتحادیه میهنی و در دست گرفتن رهبری این حزب، پیش بینی کرده است که چنین وضعیتی در داخل حزب دموکرات کردستان عراق نیز تکرار خواهد شد اما تا زمانی که مسعود بارزانی، رهبر این حزب زنده است، این مسئله ممکن است کنترل شود.

مقام سابق دولت آمریکا معتقد است دو جبهه متفاوت از مسرور بارزانی و نچیروان بارزانی حمایت می کنند؛ به این ترتیب که طبقه سرمایه داران بین المللی و تجار و صاحبان کسب و کار در اقلیم کردستان طرفدار نچیروان بارزانی هستند اما سرویس های امنیتی حزب دموکرات و شخص مسعود بارزانی خواهان برتری یافتن مسرور بارزانی هستند. او وضعت اختلافات داخلی در حزب دموکرات کردستان عراق را جنگ سرد دانسته که تا زمانی که مسعود بارزانی زنده است، علنی نخواهد شد.

داگلاس اولیوانت معتقد است اتحاد ظاهری میان دو حزب حاکم تا سال های اخیر، فقط به خاطر تقسیم قدرت به صورت مساوی میان آنها بوده است و با توجه به تغییر شرایط و توازن، اکنون آنها به صورتی علنی در مقابل هم قرار گرفته و سابقه جنگ برادرکشی میان آنها در دهه 1990 نگرانی از ادامه این اختلافات را برانگیخته است.

او اختلافات میان این دو حزب را وسیع توصیف کرده و گفته است با توجه به حمایت این دو از دو جریان مختلف در صحنه سیاسی عراق در بغداد، این مسئله همواره به زیان اقلیم کردستان تمام شده است.

این مقام سابق دولت آمریکا با اشار به این که اقلیم کردستان در سایه اختلافات دو حزب حاکم برخی از ابزارهای قدرت خود در مقابل دولت مرکزی عراق از دست داده، تاکید کرده است در حال حاضر وضعیت فدرالیسم و به تبع آن، آینده سیاسی اقلیم کردستان در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

کردپرس