روز شنبه هفتم اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای در نفت با خواست افزایش دستمزدها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران وارد هشتمین روز شد. با گذشت بیش از یک هفته اعتصاب بیش از بیست هزار کارگر در ۱۱۵ شرکت نفت و گاز وارد اعتصاب شده اند.

به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، اولین مطالبه کارگران پیمانی نفت افزایش فوری دستمزدهاست. پیمانکاران مفتخور حتی حاضر به قبول ۳۵ درصد افزایش خفت بار مزدی که شورایعالی کار تعیین کرد نشده اند. تحمیل این افزایش دستمزد به آنها اولین قدم برای بهبود سطح دستمزدها در قراردادهای امسال است. این افزایش دستمزد باید شامل تمام رده های شغلی همکاران پروژه ای شود. شورای سازماندهی قبلا نیز اعلام داشته بود که با توجه به نرخ تورم ۴۵ درصدی اعلام شده دولت دستمزدها باید متناسب با رشد تورم افزایش داشته باشد. در عین حال کارگران پروژه ای بدور از هرگونه تبعیضی باید از تمامی مزایای رفاهی طبق استانداردهای صنعت نفت برخوردار شوند.

مطالبه تکمیلی کارگران خواست ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت است. با توجه به دوری از خانواده و با توجه به فشار سنگین کاری این مطالبه برای کارگران حیاتی است و بر روی آن مصر هستند.

حذف پیمانکاران و قرار داد مستقیم با نفت از جمله دیگر خواست های کارگران است. کارگران می گویند باید به کار مافیای پیمانکاران بر نفت که چند دهه است نفس کارگران را بریده است، پایان داده شود.

علاوه بر این مطالبات فوری، مطالبات بر زمین مانده دیگری هست که کارگران پیگیر ان ها هستند. از جمله خوابگاه ها و شرایط زیستی در کمپ ها باید فورا بهبود یابد. وضع غذا و غذا خوری و اماکن عمومی بهبود یابد. و محیط های کار ایمن باشد. بویژه در برابر آلودگی بالای هوا در مراکز نفتی و در کنار آن گرمای سوزان تابستانیریال نفس کار کردن را از کارگران گرفته است و باید تجهیزات لازم ایمنی، بهداشتی، سرمایشی در اختیار کارگران قرار گیرد.

شورای سازماندهی کارگران نفت تاکید کرده است: اجازه ندهیم که با قراردادهای تک به تک صف اتحاد ما در هم شکسته شود. یک قدم مهم در تحمیل این مطالبات تصمیم گیری جمعی و تحمیل قراردادهای جمعی از طریق نمایندگان منتخب است. باید برای آن آماده بود و با انتخاب نمایندگان خود برای گفتگو با صاحبان کار با محوریت خواست های سراسری اعلام شده آماده سازی های لازم انجام گیرد.

رفع تبعیض، لغو قراردادهای موقت و پیمانی و کوتاه شدن دست پیمانکاران، افزایش فوری دستمزدها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت، ایمنی محیط کار و دیگر مطالبات معیشتی و کاری اعلام شده مطالبات سراسری همه کارگران شاغل در نفت است. کارگران ارکان ثالث اعتراضات قابل تقدیری در جهت حذف پیمانکاران از محیط های کار داشته اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت همکاران ارکان ثالث و دیگر بخش های شاغل در نفت را به حمایت از اعتراضات و همراهی با این اعتصابات فرا خوانده است.