یک عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران از خودکشی رزیدت بیمارستانی در یزد خبر داد.

آنطور که محمدرضا اسدی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته نور فروغی‌نسب، رزیدنت بخش اطفال بیمارستان صدوقی یزد و مادر یک کودک خردسال بوده که به زندگی خود پایان داده است.

رزیدنت، دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته پزشکی است که به عنوان دستیار در حال گذرندان دوره علمی و تکمیلی در بیمارستان در کنار پزشکان دیگر است.

آقای اسدی، با اشاره به «تداوم دومینوی خودکشی پزشکان» نوشته است که خانم فروغی‌نسب سابقه اقدام به خودکشی هم داشته و مسئولان ذی‌ربط از وضع او باخبر بوده‌اند، اما «باز هم کتمان‌درمانی» کرده و رویکرد آن‌ها «توهم حل مسئله» از این طریق بوده است.

پیشتر در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده بود خانم فروغی‌نسب رزیدنت سال دوم بخش اطفال، شنبه شب، ۲۲ تیرماه اقدام به خودکشی کرده است.

سال گذشته نیز خبر خودکشی یک رزیدنت دیگر بخش اطفال، به نام مهتاب جمشیدی خبرساز شد. او که دانشجوی سال آخر دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود، در ماه نهم بارداری به زندگی خود پایان داد.

افزایش آمار خودکشی در جامعه پزشکی به ویژه در میان دستیاران پزشکان چند سالی است به شکل نگران‌کننده رو به افزایش است.

رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران، اردیبهشت ۱۴۰۳ به خبرگزاری ایلنا درباره دلایل افزایش خودکشی در جامعه پزشکی و به ویژه رزیدنت‌ها گفته بود: «حجم کار داده‌شده به یک رزیدنت، بسیار بالا است و در مقابل، دریافتی این افراد نسبت به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، بسیار کم است».

به گفته آقای لاری‌پور یک رزیدنت با این دریافتی نه قادر است به تنهایی در شهر تهران خانه‌ای را اجاره کند و نه می‌تواند هزینه‌های زندگی از جمله مایحتاج روزمره‌ خود را تهیه کند.

او با اشاره به نگرانی این افراد از آینده شغلی خود تاکید کرده بود که تمامی این شرایط به‌دلیل «استرس و اضطراب است که به افسردگی منجر می‌شود و پس از گذر از این مراحل و عدم انگیزه و ناتوان حس کردن خودشان، ممکن است دست به مرگ خودخواسته بزنند».

بهمن ماه ۱۴۰۲، وحید شریعت، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران از خودکشی منجر به مرگ ۱۶ دستیار پزشکی (رزیدنت) طی یک سال پیش از آن خبر داد.

همزمان گزارش‌هایی نیز از افزایش پدیده خودکشی در میان پرستاران در ایران منتشر شده که دلیل آن «فشار فزاینده» در محل کار ذکر شده است.

شمار دقیق خودکشی‌ پرستاران در ایران به‌طور رسمی مشخص نیست، اما شمار رو به افزایش آن نگران‌‌کننده است.

به گفته وحید شریعت، وزارت بهداشت آمار دقیق‌تر و بیشتری از خودکشی‌ها به ویژه در میان رزیدنت‌‌ها در ایران دارد اما این آمار را محرمانه می‌دانند و اعلام نمی‌کنند.

او با انتقاد از این رویکرد وزارت بهداشت به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «اِشکال مهم در کشور این است که هر زمان مشکلی پیش می‌آید پیش از هر کاری آمارها را محرمانه می‌کنند یا به سرعت تکذیب می‌کنند.»

به گفته رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد میزان خودکشی به طور کلی در کل جمعیت کشور افزایش پیدا کرده و در بین دستیاران پزشکی این افزایش بسیار بیشتر از جمعیت عمومی است.

او تاکید کرد این موضوع را آمارهای خودکشی دستیاران پزشکی که رسانه‌ای شده و مطالعاتی که در بین خود دستیاران پزشکی در مورد فکر خودکشی انجام شده، ثابت می‌کند.

نتایج تحقیق انجمن روانپزشکی ایران نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته آمار خودکشی در جامعه پزشکی ایران بین ۳.۱ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این نگرانی از موج جدید مهاجرت در میان کادر درمان که از سال‌ها پیش آغاز شده در چند سال گذشته ادامه داشته اما دامنه آن به ماماها و پرستاران رسیده است.


منبع/رادیوفردا