ناامیدی و احساس سرخوردگی مجموعه احساساتی است که این روزها بسیاری از فعالان جامعه اهل سنت و کُردها پس از انتصاب معاونین رئیس جمهور و انتشار لیست قطعی کابینه دولت چهاردهم با آن روبه رو شده اند. آقای پزشکیان برداشت من این است مجلس به معدود وزرای معتدل و اصلاح طلب شما هم رأی نمی دهد و متأسفانه با معرفی چند وزیر اصولگرای دیگر کارتان را با یک کابینه کاملاً اصولگرا شروع خواهید کرد!» انتقادات از وضعیت موجود از سوی فعالان مدنی هم ادامه دارد. ابراهیم عثمانی، فعال مدنی در آذربایجان غربی معتقد است؛ «وعده‌های پزشکیان به اهل‌سنت و کُردها تاریخ مصرف انتخاباتی داشت».

به گزارش کردپرس، با توجه به انتصاب معاونین رئیس جمهور و انتشار لیست قطعی کابینه بدون حضور اهل سنت، واکنش های ناامیدانه فراوانی از سوی برخی فعالان کرد و اهل سنت که در عرصه تبلیغات انتخاباتی حضوری فعالانه داشتند، شکل گرفته است.

عده ای اعتقاد دارند؛ در حقیقت پزشکیان اهل سنت و کردها را که با توجه به عدم تحقق وعده‌های روسای جمهور گذشته تمایلی به حضور در صحنه  انتخابات را نداشتند مجددا فریب داده است و وعده تبعیض مثبت هم که از وعده های انتخاباتی رییس جمهور بود راه به جایی نبرده است.

در همین راستا؛ جلال محمودزاده  نماینده ادوار مهاباد در مجلس در صفحه مجازی خود نوشته است: «جناب آقای پزشکیان، در ایام تبلیغات ریاست جمهوری بارها به اقوام و مذاهب کشور پیرامون حضور آنان در ترکیب کابینه دولت وعده و روی این موضوع مانور دادید، رأی اقوام و مذاهب به ویژه کُردها و اهل سنت را با همین وعده ها گرفتید، چرا خلف وعده کردید؟ تبعیض مثبتی که از آن دم می زدید کجا رفت!؟شما که با کُردها و اهل سنت بزرگ شده بودید اما از اختصاص یک کرسی به آنان در هیأت دولت هم دریغ کردید!»

او در ادامه آورده: «آقای پزشکیان برداشت من این است مجلس به معدود وزرای معتدل و اصلاح طلب شما هم رأی نمی دهد و متأسفانه با معرفی چند وزیر اصولگرای دیگر کارتان را با یک کابینه کاملاً اصولگرا شروع خواهید کرد!»

انتقادات از وضعیت موجود از سوی فعالان مدنی هم ادامه دارد. ابراهیم عثمانی، فعال مدنی در آذربایجان غربی معتقد است؛ «وعده‌های پزشکیان به اهل‌سنت و کُردها تاریخ مصرف انتخاباتی داشت».

او نیز نوشته است: «مسعود پزشکیان، با وعده‌های فراوان و قول‌های دلگرم‌کننده، به جامعه اهل سنت اطمینان داد که در دولت چهاردهم نخبه‌های کُرد و اهل سنت حضور خواهند داشت و نقش فعالی ایفا خواهند کرد. اما این وعده‌ها به زودی معلوم شد که تنها ابزارهای تبلیغاتی بوده‌اند و هیچ‌کدام به واقعیت نپیوستند. این رفتار، به‌وضوح نشان می‌دهد که حقوق و خواسته‌های جامعه اهل سنت و نخبگان کُرد در برنامه‌های سیاسی به‌طور جدی مورد توجه قرار نگرفته و نادیده گرفته شده است. عدم حضور هیچ نخبه کُرد و اهل سنتی در کابینه دولت چهاردهم، آن هم پس از وعده‌های متعدد و قول‌های داده شده، موجب سرخوردگی و ناامیدی بسیاری از نخبگان در این جوامع شده است. این بی‌توجهی به مطالبات و نیازهای جوامع مختلف، می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای در پی داشته باشد. بدون شک، این رفتار در میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره‌های آینده تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت و ممکن است بسیاری از افراد را از حضور در فرآیندهای انتخاباتی منصرف کند».