ایران وایر: مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی به لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان واکنش نشان داد و آن را مایوس کننده خواند.

این رهبر شناخته شده اهل سنت ایران، روز دوشنبه ۲۲ مرداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «باوجود تجربه‌های تلخ و دلسردی‌های فراوان، بخش قابل توجهی از ملت شریف ایران به امید تغییر و تشکیل دولتی فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به وعده‌های جناب آقای پزشکیان اعتماد کردند.»

مولوی عبدالحمید در ادامه نوشت: «لیست وزرایی که ایشان به مجلس معرفی کرد، رأی‌دهندگان و خیرخواهان را مأیوس کرد.»

واکنش منفی مولوی عبدالحمید به ترکیب وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان تازه‌ترین مورد از موج انتقاداتی است که از روز گذشته از سوی فعالین سیاسی و برخی متحداد مسعود پزشکیان در دوران رقابت‌های انتخاباتی آغاز شده است.

روز گذشته، محمد جواد ظریف، رییس شورای راهبری انتخاب وزارای دولت چهاردم، در پیامی ضمن کناره‌گیری از همکاری با دولت پزشکیان، بابت آنچه «ناتوانی خود در پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی» نامید از مردم ایران پوزش خواست.

وزیر خارجه سابق دولت روحانی با ابراز نارضایتی از ترکیب کابینه پیشنهادی پزشکیان نوشت: «از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام.»

دکتر مسعود پزشکیان، رییس جمهوری ایران، روز یکشنبه ۲۱ مرداد لیست ۱۹ وزیر پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، لیستی که با انتقاد گسترده متحدان وی در دوران انتخابات روبرو شده است.

آنچه در نگاه اول به اسامی وزرا جلب توجه می‌کند، حضور سه وزیر دولت رئیسی، تنها یک زن در میان وزرا، نبود حتی یک وزیر سنی مذهب و یا فردی از اقلیت‌های قومی در این کابینه پیشنهادی و پررنگ بودن حضور افرادی با سابقه امنیتی و نظامی در آن است.

امروز همچنین، علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که بیشتر افرادی را که برای کابینه چهاردهم معرفی شده‌اند، نمی‌شناسد. او توضیح داده که به همین دلیل «ارزیابی خاصی ندارم و آرزو می‌کنم کابینه ایشان موفق شود»

پیش از این، جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات از فهرست پزشکیان ابراز نگرانی کرده و آن را ادامه «سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست» خوانده بود.