کردستان 24: در نشست کمیته‌ی مرکزی پارت دموکرات کوردستان به ریاست پرزیدنت بارزانی بر حفظ اتحاد در راستای حراست از تمامیت اقلیم کوردستان تأکید شد


نشست کمیته‌ی مرکزی پارت دموکرات کوردستان روز پنج‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳، به ریاست پرزیدنت مسعود بارزانی برگزار شد و در آن اهم موضوعات اقلیم کوردستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کمیته‌ی مرکزی پارت دموکرات کوردستان در پایان این نشست بیانیه‌ای به این شرح منتشر کرد:  

کمیته‌ی مرکزی پارت دموکرات کوردستان امروز پنجشنبه ٨ شهریور۱۴۰۳، نشست فراوانی ر  به ریاست پرزیدنت مسعود بارزانی برگزار کرد.

این نشست با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به مقام شامخ شهدای کوردستان و در صدر آنان مرحوم بارزانی و زنده‌یاد آقای ادریس بارزانی آغاز شد. سپس در خصوص مسائل مهم و جاری به شرح زیر تبادل نظر شد و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

۱- محور سیاسی و مناسبات پارت دموکرات کوردستان:

وضعیت منطقه به طور عام و عراق به طور اخص مورد تبادل نظر قرار گرفت. رویدادهای مهمی که بر حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی منطقه تأثیر می‌گذارند، به‌عنوان عوامل تغییر، برهم‌زدن معادلات و یا تشکیل اتحادهای جدید و تشدید تنش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وضعیت مردم عراق هم به‌عنوان بخشی از خاورمیانه، در همه‌ی موارد تحت تأثێر این تحولات قرار دارد و تشدید تنش‌ها نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است. حزب ما(پارت دموکرات کوردستان) در این میان با ایمان به توانایی خویش و با هوشیاری و تیزبینی برای حفظ منافع عالی و تمامیت اقلیم کوردستان گام برمی‌دارد. از این رو همه‌ی روابط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در خدمت دورکردن خطرات و تلاش برای تأمین امنیت و فاصله گرفتن از عواقب بد و نابسامانی‌های اقلیم کوردستان به کار خواهد بست. 

٢- موضوع دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال:

مشکلات بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال که باید بر طبق قانون اساسی و توافقات سیاسی و اداری حل می‌شد، در رأس آنان موضوع حقوق و بودجه‌ی اقلیم کوردستان که در این مورد چندین توافق انجام شده است، اما این توافقات چنان‌که لازم است از سوی دولت فدرال اجرا نمی‌شوند و در نتیجه‌ی ادامه‌ی عدم حل این مشکلات مردم کوردستان به‌طورکلی و به‌ ویژه حقوق‌بگیران دچار نگرانی گردیده و ضررمند شده‌اند. جلسه‌ی حزب بر اجرای قانون اساسی و توافق‌نامه‌ها تأکید می‌کند و دولت فدرال را ترغیب می‌کند تا با جدید به این موضوع پرداخته و بیش از این آن را به تأخیر نیندازد و طبق تصمیم قبلی و در موعد مقرر بودجه و حقوق مردم ارسال شود.

٣- موضوع روابط داخلی:

این نشست مخصوصاً در مرحله‌ی کنونی، صلح و آشتی را همچون یک مفهوم معنادار و یک ضرورت می‌داند. آرامش و تعامل با همدیگر با وجود اختلافات در ابعاد ملی، دینی، مذهبی و سیاسی باعث آبادانی پیشرفت است. این آرامش و تعامل با همدیگر به زندگی خوب، هم‌زیستی و گام‌نهادن به‌سوی آبادانی منجر می‌شود و در چنین فضایی مقاومت در برابر چالش‌ها و توطئه‌ی دشمنان تقویت خواهد شد. در چنین حالتی که اقلیم کوردستان انتخابات را در پیش دارد، لازم  است در جهت حفظ منافع عالی، دستاورد‌ها و حقوق ملت و حفظ مشروعیت نهاد‌ها و تمامیت اقلیم کوردستان دارای مواضع مشترک باشیم تا دشمنان از ایجاد شکاف در جهت تجاوز به حقوقمان سوءاستفادهه نکنند و به اقلیم کوردستان زیان نرسانند. اختلاف‌نظرهایمان نباید در راستای به خطر انداختن تمامیت اقلیم کوردستان و حقوق قانونی و قوت مردم کوردستان باشد و ملت و وطن بر اختلاف‌نظرهایمان ارجحیت دارند و از آن‌ها مقدس‌تر هستند. 

۴-‌ موضوع نهادهای مشروع اقلیم کوردستان:

با احساس مسئولیت تاریخی و از این منظر که این نهادها حاصل مبارزات مردم کوردستان، مقاومت پیشمرگان قهرمان، خون شهدا و حمایت مردم کوردستان هستند و همچنین این نهاد‌ها مکانیزم حفظ تمامیت یک‌پارچه‌ی اقلیم کوردستان هستند، در این نشست بر حمایت از رئیس اقلیم و نخست‌وزیر اقلیم کوردستان و اقدامات آنان در جهت حل مشکلات و همچنین در راستای برگزاری ششمین دوره‌ی انتخابات پارلمان تاکید شد.

۵- موضوع انتخابات ارگان‌های حزب ما:

با اشاره به تصمیم جلسه‌ی قبلی کمیته‌ی مرکزی، مبنی بر اجرای قوانین داخلی حزب ما، انتخاب تشکیلاتی در اربیل، دهوک، سلیمانیه و بخش‌هایی از استان‌ کرکوک و گرمیان برگزار شد و برگزاری انتخابات در این ارگان‌ها با موفقیت پایان یافت. همه‌ی کادرهای شرکت‌کننده در این فرایند پسران و دختران پارت دموکرات و رهروان راه بارزانی هستند و همه‌ی وظایف و حقوق آنان مدنظر خواهد بود. همچنین در این نشست بر استقبال از درخواست‌ها و پیشنهادها تأکید گردید و از کمیته‌ها و کادرهای شرکت‌کننده در برگزاری این فرایند مهم قدردانی شد.  

۶-‌ انتخابات پارلمانی کوردستان:

در پی موانع متعدد ایجاد شده برای برگزاری ششمین دوره‌ی انتخابات پارلمان کوردستان که در نتیجه‌ی آن این فرایند با مشکلات فراوانی روبرو شد و تلاش شد به سمتی سوق داده شود که به نفع اقلیم کوردستان به طور عام و اقلیت‌ها به طور خاص نباشد و در پایان پس از تلاش بسیار بخشی از مشکلات برطرف شد و قرار است انتخابات در تاریخ ٢٩ مهرماه۱۴۰۳ برگزار شود. نشست پارت دموکرات کوردستان بر اجرای انتخاباتی پاک و شفاف تأکید کرده و از مردم کوردستان می‌خواهد به منظور پر کردن خلاء وجود قوه‌ی مقننه و ناظر و انتخاب پارلمانی فعال و در حد انتظار و خواست مردم کوردستان، در این فرایند شرکت نمایند.  

۷- بحث و گفتگو میان شرکت‌کنندگان:

رفقای شرکت‌کننده در جلسه در این نشست دیدگاه‌های خود را در خصوص کار و وظایف کمیته‌ی عالی انتخابات و راهکار‌های لازم در فرایند انتخابات ابراز داشته و پیشهاد‌های مثمر ثمری را ارائه کردند که برای آینده سودمند خواهد بود.  

این نشست کمیته‌ی مرکزی در فضایی آرام و رفیقانه برگزار شد.

کمیته‌ی مرکزی پارت دموکرات کوردستان

٢٩ اوت۲۰۲۴