همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در فرانسه، همکاران سسیل کولر در این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که ۸۵٠ روز از اسارت سسیل کولر، استاد ادبیات فرانسه در منطقۀ آلزاس، و همسرش، ژاک پاری، استاد بازنشستۀ ریاضیات، در زندان اوین جمهوری اسلامی می گذرد و برای سومین سال متوالی سسیل کولر که از سوی دولت ایران به همراه همسرش به گروگان گرفته شده قادر نیست تدریس ادبیات فرانسه را از سربگیرد.

در این بیانیه همکاران سسیل کولر نسبت به سرنوشت او شدیداً ابراز یأس و ناامیدی کرده‌ و گفته‌اند که آنان نگرانند که با گذشت زمان اسارت او در سیاه‌چال‌های جمهوری اسلامی به امری عادی بدل شود و مردم به مرور حساسیت خود را نسبت به سرنوشت وی در زندان رژیم تهران از دست بدهند.

آنان در بیانیه خود همچنین خواستار آزادی فوری سسیل کولر و ژاک پاری و به ویژه بهبود سریع وضعیت اسارت آنان شده‌اند. رژیم ایران بر پایۀ اعترافات اجباری که زیر فشار از سسیل کولر اخذ کرده این دو دبیر ادبیات فرانسه و ریاضیات را به جاسوسی متهم کرده است. جمهوری اسلامی دهها شهروند اروپایی از جمله دوتابعیتی را به اتهام‌های مشابه در زندان‌های خود به گروگان گرفته و از آنان جهت باجگیری از جمله آزاد کردن زندانیان خود در غرب نظیر حمید نوری، اسدالله اسدی… استفاده می‌کند.

وزارت اطلاعات این دو نفر را متهم کرده بود ماموریت داشته‌اند از اعتراض‌های صنفی و معیشتی در ایران برای “شبکه‌سازی و مرتبط‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی” استفاده کننده تا “جامعه را با موج سهمگینی از تخریب و شرارت و ناامنی مواجه نمایند.”

تنها نامی که به طور مشخص به عنوان یکی از “شبکه‌های داخلی” در بیانیه وزارت اطلاعات آمده بود “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان” بود که به عنوان یک “تشکل غیرقانونی” از آن یاد شده بود. به دنبال بازداشت این دو تن، تعدادی از فعالین کارگری و فرهنگی نیز بازداشت شدند.