روزنامەنگار شورش شهباز که سالها در کوردستان عراق بدون هیچ حق و حقوقی همانند همه پناهندگان و اعضای احزاب روژهلات کوردستان زنذگی می کند طی نامەای سرگشاده بە زبان کوردی از مسئولان حکومت اقلیم و دو حزب حاکم( حزب دمکرات کوردستان و اتحادیەی میهنی) خواستار روشن کردن وضعیت پناهندگان سیاسی کورد ایران در این اقلیم شد.

وی در این نامه اعلام کرد: بعد از انتفاضەی سال ۱۹۹۱.م تا کنون احزاب کورد ایرانی مقیم در این اقلیم هستند. مقرات احزاب کورد ایرانی در همین اقلیم، مورد حملات متعددی از توپباران تا بە موشکباران قرار گرفتەاند.

از سوی دیگر افراد عضو در این احزاب سیاسی کورد ایران هم مورد ترور و حتی ربودن و تحویل دادن جمهوری اسلامی قرار گرفتەاند. بسیاری از این افراد فعال سیاسی تحویل جمهوری اسلامی دادە شدە و بە جوخەی اعدام سپردە شدەاند. از سوی دیگر تمامی افراد و فعالان سیاسی کورد ایرانی مقیم در اقلیم کوردستان بی بهرە از هرگونە حقوق مادی و معنوی هستند.

شورش شهباز در این نامە صراحتا بە وضعیت بد معیشتی کوردهای ایرانی و نبود امنیتی جانی آنان در این اقلیم اشارە دارد و بە مسئولان اقلیم کوردستان می گوید: وضعیت فعالان سیاسی کورد ایران را روشن کنید کە یا همەی آنانرا تحویل جمهوری اسلامی بدهید یا اگر اعتقادی بە حقوق بشر دارند، راهی برای فرستادن کوردهای ایرانی بە کشور سوم را فراهم نمایند.