آلمان فعالیت یک مرکز اسلامی را به اتهام ارتباط با گروه افراطی حماس که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی محسوب می‌شود، ممنوع کرد.

وزارت کشور آلمان روز پنج‌شنبه، ۲۲ شهریور اعلام کرد که مرکز اسلامیِ «السلام» در ایالت براندنبورگ، در حوالی برلین، به‌دلیل ارتباط با حماس، دیگر در این کشور اجازهٔ فعالیت ندارد.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، ۷۰ مأمور پلیس روز پنج‌شنبه برای تفتیش وارد ساختمان این مرکز شدند و در آن «مقدار قابل توجهی پول نقد» کشف کردند.

میشاییل اشتوبگِن، وزیر داخله ایالت براندنبورگ در بیانیه‌ای با دفاع از این اقدام، گفت که فعالیت‌های مرکز یادشده، با قانون اساسی آلمان همخوانی نداشت.

او تأکید کرد فرهنگ اسلام‌گرایانه‌ای که حامل ارزش‌های «عصر حجر» است را باید در همان مراحل ابتدایی در نطفه از میان برد.

در بیانیهٔ مطبوعاتی وزارت داخله ایالت براندنبورگ اعلام شده که دفاتر این مرکز اسلامی و نیز منازل افراد شاغل در آن در این منطقه و در برلین، مورد بازرسی قرار گرفته است.

مرکز اسلامیِ «السلام» در سال ۲۰۱۸ در شرق برلین تأسیس شد و علاوه بر ادارهٔ یک مسجد، طیفی از فعالیت‌های مختلف را برای مسلمان ارائه می‌کرد.

این مرکز در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی، توسط اداره ایالتی حفاظت از قانون اساسی براندنبورگ، به عنوان یک مؤسسهٔ افراطی طبقه‌بندی شده بود.

وزارت کشور آلمان اعلام کرده که این مرکز علیه یهودیان و موجودیت اسرائیل، مطالبی را مطرح و منتشر می‌کرد که از سوی آلمان، قابل پذیرش نیست.

این تصمیم کمتر از دو هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی در براندنبورگ صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود حزب ضدمهاجرت و مخالف اسلامِ «آلترناتیو برای آلمان» موفق به کسب آرای قابل توجهی شود.

در هفته‌های اخیر نیز وزارت کشور آلمان اعلام کرد که «مرکز اسلامی هامبورگ» و نهادهای تابعه آن را به دلیل پیروی از اهداف اسلام‌گرایانه تندرو ممنوع کرده است.

مرکز اسلامی شهر هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، سه دهه بود که زیر نظارت اداره اطلاعات و امنیت داخلی آلمان قرار داشت.

پنج هفته پس از ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ که به عنوان سازمانی افراطی دسته‌بندی شده، وزارت داخله ایالت هامبورگ حکم به اخراج محمدهادی مفتح، رئیس سابق آن، داد که بر اساس گزارش‌ها آلمان را ترک کرده است.


منبع/رادیوفردا