دادگستری و دادستانی آمریکا یک مرد پاکستانی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را به ظن تلاش برای ترور یک مقام آمریکایی به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، رسما به دادگاه کشاندند.

عاصف رضا مرچانت، ۴۶ ساله، روز چهارشنبه، ۲۱ شهریور، متهم شد که در تلاش برای استخدام افرادی برای کشتن یک مقام ارشد آمریکایی بود.

او روز ۲۲ تیر امسال هنگامی که می‌خواست آمریکا را ترک کند، بازداشت شده بود.

با ارائه کیفرخواست علیه متهم، مریک گارلند، دادستان آمریکا، روز چهارشنبه گفت تلاش ایران برای هدف قرار دادن مقامات دولتی آمریکایی و به خطر انداختن امنیت ملی کشور تحمل نخواهد شد.

برِون پیس، دادستان آمریکا در ناحیه شرقی نیویورک نیز گفت کیفرخواست علیه مرچانت «پیامی به تروریست‌ها در داخل و خارج از آمریکا است».

هویت مقام ارشد آمریکایی که مرچانت ظاهرا به نیابت از ایران در صدد استخدام مزدور برای کشتن او بوده، اعلام نشده است.

کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، ضمن هشدار درباره توطئه استخدام مزدور برای قتل مقامات آمریکایی بر اساس درخواست ایران، گفته بود که مرچانت با ایران مرتبط بود.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد مرچانت مدتی در ایران بود و سپس به کشور خود رفته و آوریل (اوایل بهار امسال) از پاکستان وارد آمریکا شد و با فرد یادشده تماس گرفت زیرا تصور می‌کرد به او در توطئه کشتن یک سیاستمدار یا یک مقام دولتی آمریکایی کمک کند.

یک مقام دیگر اف‌بی‌آی فاش کرده بود فردی که مرچانت با او در تماس بود تا اورا برای کشتن مقام آمریکایی به خدمت بگیرد، یک مأمور مخفی این نهاد بود.

بر اساس کیفرخواست، مرچانت پرداخت پول به فرد «مزدور» را آغاز کرده و نخستین قسط را که پنج هزار دلار بود، به او داد و گفته بود بعد از آن‌که خودش به سلامت از آمریکا خارج شود، به فرد یادشده خواهد گفت که باید چه کسی را بکشد.

تحقیقات در مورد اقدامات مرچانت در دالاس، هیوستون، تامپا، بوستون، واشینگتن، شیکاگو و شهر آلبانی در ایالت نیویورک انجام شده بود.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با تکذیب ارتباط مرچانت با ایران، گفته است که سیاست ایران در تعقیب عوامل مرتبط با کشتن قاسم سلیمانی، به روش یادشده نیست.

دونالد ترامپ دستور کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران را داده بود که روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ در جریان سفر او به بغداد عملی شد.

در پی سوء قصد مسلحانه به جان دونالد ترامپ در روز ۲۳ تیر امسال در منطقه باتلر در ایالت پنسیلوانیا، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد هیچ مدرکی به دست نیامد که حاکی از ارتباط مهاجم مسلح، توماس متیو کروکس، با تلاش ایران باشد. اف‌بی‌ای هنوز به نیت ضارب ۲۰ ساله که به دست نیروهای محافظ آمریکایی کشته شد، پی نبرده است.

وزارت دادگستری آمریکا دو سال پیش شهرام پورصفی، عضو سپاه پاسداران، را که ظاهرا در ایران است، به توطئه برای ترور جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا از طریق دادن ۳۰۰ هزار دلار به یک مزدور برای کشتن آقای بولتون متهم کرد.

رادیو فردا