جزئیاتی از آنچه که گفته می‌شود عملیات نیروهای ویژه اسرائیلی علیه یک «مرکز تولید موشک حزب‌الله» در سوریه است، بدست آمده است.

دولت اسرائیل درباره این عملیات – که به گزارش رسانه‌های آمریکایی در آغاز هفته انجام شد – چیزی نگفته است.

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند که ۱۸ نفر در حمله روز دوشنبه (۱۹ شهریور/۹ سپتامبر) در نزدیکی شهر مصیاف – در حدود ۴۰ کیلومتری شمال مرز لبنان – کشته و ده ها نفر دیگر مجروح شدند.

به نوشته نیویورک تایمز، نیروهای ویژه اسرائیلی از هلی‌کوپترها پیاده شدند، مواد منفجره را در یک تاسیسات ساخت ایران کار گذاشتند و اطلاعات حساس را خارج کردند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی و سایر مقام‌ها، تصویری از یک عملیات جسورانه ترسیم می‌کند که هدف آن نابودی یک تاسیسات زیرزمینی نظامی بود.

ظاهرا حملات هوایی برای از کار اندختن سامانه دفاع هوایی سوریه و جلوگیری از رسیدن نیروهی کمکی به محل استفاده شده است.

وبسایت خبری اکسیوس هم به نقل از سه منبع «آگاه» از این عملیات هم گزارش کرده که واحد ویژه شلداگ در نیروی هوایی اسرائیل این عملیات را انجام داده است.

اکسیوس همچنین گزارش داده است که اسرائیل قبل از اجرای عملیات، آمریکا را در جریان قرار داده و کاخ سفید با آن مخالفتی نکرده است.

بی‌بی‌سی نتوانسته این گزارش‌ها را به طور مستقل تایید کند.

دولت اسرائیل هم در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است، اما به نظر می‌رسد که هدف این عملیات آن بود که ایران نتواند موشک‌های نقطه‌زن به متحد و گروه تحت هدایت خود، حزب‌الله، برساند.

عکس: مردم درحال وارسی یک ناحیه تخریب شده در مصیاف هستند که به گفته رسانه های دولتی سوریه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت


مردم درحال وارسی یک ناحیه تخریب شده در مصیاف هستند که به گفته رسانه های دولتی سوریه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت

اسرائیل شش سال پیش به این تاسیسات حمله کرده بود و از زمان آغاز جنگ در غزه هم ده ها حمله هوایی علیه سوریه انجام داده است.

با این حال، حضور نیروهای زمینی اسرائیلی در داخل خاک سوریه بسیار نادر است.

این عملیات، یکی از پیچیده‌ترین عملیات از این نوع در سال های اخیر خواهد بود.

به گفته وزارت بهداشت سوریه حداقل ۱۸ نفر در حملات هوایی اسرائیل در آغاز هفته به شماری از مراکز نظامی در حومه مصیاف کشته شدند.

براساس گزارش‌ها حملات هوایی اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه، در واکنش به حملات فرامرزی حزب‌الله و سایر گروه‌ها در لبنان و سوریه به شمال اسرائیل تشدید شده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است و به شبکه‌ای از منابع آگاه در سوریه اتکا دارد، اسرائیل از آغاز سال میلادی جاری در بیش از ۶۰ مورد به سوریه حمله هوایی و توپخانه‌ای انجام داده است.

به گفته این گروه در این حملات حدود ۱۴۰ هدف، شامل انبارهای تسلیحاتی، وسایل نقلیه و مقرهای شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، خسارت دیده یا تخریب شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین گفته است که حداقل ۲۰۸ نفر – از جمله ۴۶ عضو نیروهای دولتی سوریه، ۴۳ عضو حزب‌الله لبنان و ۲۴ عضو سپاه پاسداران ایران – به علاوه ۲۲ غیرنظامی در این حملات کشته شده‌اند.

بی بی سی