اخبار روز: در آغاز برنامه گفتگوی ARD (شبکه اول تلویزیون آلمان) با کارن میوسگا، (مجری تلویزیونی و خبرنگار) دو زن از میان تماشاگران شعار «ژن، ژیان، آزادی» (زن، زندگی، آزادی) سر دادند. آن‌ها بنرهایی با پرتره‌های گلستان تارا و هیرو باهدین را بالا گرفتند. این دو خبرنگار کرد در ۲۳ اوت در حمله پهپادی ترکیه کشته شدند.

کارن میوسگا بلافاصله به اعتراض واکنش نشان داد. از معترضان خواست تا خواسته‌هایشان را بیان کنند یا استودیو را ترک کنند. در تلویزیون، صدای بلندی شنیده شد که خواستار پایان سکوت رسانه‌های آلمان در مورد کردستان شد. میوسگا پاسخ داد که رسانه‌ها سکوت نکرده‌اند و از معترضان خواست استودیو را ترک کنند. در پس‌زمینه، هنوز شعار «ژن، ژیان، آزادی» شنیده می‌شد.

آنچه معترضان می‌خواهند
معترضان «زن‌ها از روژاوا دفاع می‌کنند» کمی بعد در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح دادند که هدف آن‌ها توجه به سرنوشت خبرنگاران کرد است. گلستان تارا و هیرو باهدین به عنوان آخرین نمونه از «قتل خبرنگاران مخالف» توسط دولت ترکیه ذکر شدند. آن‌ها به موارد دیگری مانند قتل نگهان اکرسل، نویسنده و خبرنگار که در اکتبر ۲۰۲۲ در مقابل منزلش به ضرب گلوله کشته شد، اشاره کردند.

در بیانیه این فعالان آمده است که در دوران جنگ‌ها و بحران‌ها، خبرنگاران نقش مهم و مسئولیت‌پذیری در جامعه دارند. رسانه‌ها باید به طور جامع گزارش دهند، مسائل را بررسی کنند و بی‌عدالتی‌ها را افشا کنند. در غیر این صورت، فجایع ناپدید خواهند شد.

این فعالان همچنین تاکید کردند: چرا رسانه‌ها و سیاستمداران آلمانی درباره حملات ترکیه در شمال سوریه و حمایتی که آلمان به طور غیرمستقیم از این حملات می‌کند، صحبت نمی‌کنند. این حملات باعث می‌شود که نیروهای کرد نتوانند به مبارزه مؤثر خود علیه گروه‌های اسلام‌گرا ادامه دهند. در همین حال، آلمان این مبارزه را به‌جای یک موضوع امنیتی جهانی، بیشتر به‌عنوان یک مشکل داخلی مرتبط با مهاجرت تفسیر می‌کند.

در ادامه بیانیه «زن‌ها از روژاوا دفاع می‌کنند» آمده است که آلمان با کشورهایی که از جهادی‌ها و اسلام‌گرایان حمایت می‌کنند، همکاری می‌کند و در این مبارزه نمی‌توان به دولت آلمان اعتماد کرد. آن‌ها از خبرنگاران رسانه‌های عمومی خواستند که خود به عنوان «بزرگترین منتقدان» دولت آلمان و نهادهای دولتی باشند.

در این برنامه گفتگو، نخست‌وزیر نوردراین-وستفالن، هندریک ووست، و نویسنده گیلدا صاحبی حضور داشتند.

منبع: nd