رئیس سابق موساد می‌گوید اسرائیل حتماً در مورد محل اختفای حسن نصرالله از نیروی انسانی استفاده کرده است


نشریه‌ی فرانسوی پاریزین در گزارشی به نقل از چند منبع لبنانی مدعی شد که زمان و محل حضور نصرالله را یک «جاسوس ایرانی» به اسرائیل اطلاع داده است.

در این گزارش آمده است که این جاسوس به اسرائیل اطلاع داده بود که نصرالله وارد محل جلسه شده است.

روزنامه‌ی فرانسوی «پاریزین» روز شنبه به نقل از منبعی امنیتی در لبنان گزارش کرد که اسرائیل از طریق یک جاسوس ایرانی از موقعیت حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان مطلع شده بود.

بنا به همین گزارش این جاسوس ایرانی به اسرائیل اطلاع داده بود که حسن نصرالله وارد مقر فرماندهی حزب‌الله در ضاحیه در جنوب بیروت شده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پس از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران بحث بر سر «نفوذ» اسرائیل در میان ساختار و بدنه جمهوری اسلامی مطرح شده بود.

نشریه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از سه مقام بلندپایه ادعا می‌کند که اسرائیل از ماه‌ها قبل می‌دانست که حسن نصرالله کجاست، اما تصمیم به کشتن او در همین هفته‌ی اخیر گرفته شد چون «بیم آن می‌رفت که نصرالله دوباره ناپدید شود.»

دستور حمله به مخفیگاه نصرالله روز جمعه صادر شد و نیروهای اسرائیل در عرض چند دقیقه ۸۰ بمب سنگر شکن یک تنی بر محل فروریختند. گفته می‌شود که محل اختفای رهبر حزب‌الله یک پناهگاه زیرزمین در یک محله‌ی بسیار شلوغ بیروت بود که زیر چهار ساختمان چند طبقه ساخته شده بود. در واقع این مکان، محل برگزاری جلسه‌ی فرماندهان حزب‌الله بود.

یک مقام اطلاعاتی فرانسوی به شبکه ال. س. ای این کشور گفته است که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل «قطعا در محل یک جاسوس داشته‌اند.» می‌افزاید: «سرعت عمل ارتش اسرائیل و موساد و اینکه مرگ او بلافاصله تأیید شد نشان می‌دهد که یک نفر از داخل تشکیلات با آنها همکاری کرده است. این عملیات و عملیات انفجار پیجرها به این دلیل موفقیت‌آمیز بود که فردی از درون سازمان با آنها همکاری کرده است.»

یک مقام سابق موساد نیز می‌گوید که ارتش اسرائیل «به تصاویر اعتماد نمی‌کند، حتماً یک عامل انسانی باید ورود نصرالله به ساختمان مورد هدف را تأیید کرده باشد، یا یک فوق جاسوس اسرائیلی یا یک مأمور محلی که می‌خواسته حسابی را با نصرالله تسویه کند. خیلی‌ها او را دوست نداشتند. یک بدبینی شدید هم در سازمان حاکم شده، چون به هر قیمتی می‌خواهند بدانند چه کسی اطلاعات را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار داده است.»

کردستان 24