رئیس اتحادیه میهنی کردستان در مراسم پیروزی لیست ۱۲۹ اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد اتحادیه میهنی متعلق به همه است ما دشمنان این حزب را شوکه خواهیم کرد. در حالی که یکیتی پایه ثابت حاکمیت بوده است وی گفت “با توکل به خداوند بزرگ این حاکمیت فاسد و کریه را ساقط خواهیم کرد” منظور وی کدام حاکمیت است حاکمیتی چند ده یکیتی که حتی امروز هم در ان سهیم است می خواهد سرنگون کند.

به گزارش رسانه خبری مودا میدیا، بافل طالبانی در نخستین میتینگ تبلیغات انتخاباتی اتحادیۀ میهنی کردستان در شهر سلیمانیە اعلام کرد با توکل به خداوند بزرگ این حاکمیت فاسد و کریه را ساقط خواهیم کرد.

وی افزود: اتحادیه میهنی کردستان متعلق به همه به جز به خائنین به خاک است، سالهاست که اتحادیه میهنی مشکلات متعددی داشته است، مام جلال بیمار شد و فوت کرد، «هیرو خان» نیز بیمار شد، این حزب مشکلات زیادی را تحمل کرد اما با توکل به خداوند و حمایتهای شما  این حزب هیچگاه این چنین متحد و توانمند و قدرتمند نبوده است.

طالبانی اشاره کرد اکنون مخالفان اتحادیه میهنی (اشارە بە حزب دمکرات کردستان) به ویروس داخلی مبتلا شده‌اند، درگیریهای عموزاده‌ها در جریان است این جدالها با زور برطرف خواهند شد، آنها در بغداد ضعیف شدند.

وی تصریح کرد: قانون قبلی انتخابات بسیار ضعیف بود ما آن را تغییر دادیم. ابتدا از حزب دمکرات خواستیم در این مورد با هم گفتگو کنیم. دفتر سیاسی اتحادیۀ میهنی شش بار من را نزد حزب رقیب فرستاد. نخواستند گفتگو کنند. ناچارا به بغداد متوسل شدیم و طرح شکایت کردیم، از حزب دمکرات کردستان بارها خواستیم که به پای توافق بیاید اما  این حزب حاضر به انجام این کار نشد، زیرا فکر می‌کرد اتحادیه میهنی حزبی ضعیف است، اما شکر خدا اتحادیه میهنی بسیار از آنها قدرتمنتر و توانمندتر و شفافتر است، به همه ثابت خواهیم کرد که اتحادیه میهنی چه حزبی است!

بافل طالبانی گفت: حزب دمکرات کردستان اکنون به جایی رسیده است که از برگزاری انتخابات فرار می‌کند اگر هم برایش امکان داشته باشد یک روز قبل از انتخابات این روند را به تعویق خواهد انداخت، حزب دمکراتی که از انتخابات ترسی نداشت اکنون دچار آشفتگی شده است ما همه راهها را در پیش گرفتیم برای اعمال تغییرات قانون بسیار خوبی را وضع کردیم توسط این قانون این سرزمین را تغییر خواهیم داد.

وی با اشارە بە قربانیان کردها در مقاطع مختلف تاریخی اظهار داشت که حزب دمکرات کردستان نیز دارای پیشینه است و قربانیهای بسیاری داده است. قتل عام بارزانی ها و انفال نمونه ای از این قربانیها است.

بافل طالبانی در بخش پایانی سخنرانی خود با تکرار جمله “زاپ خودی” (سوگندی در منطقه بادینان برای تأکید و اطمینان از صحت موضوع) تأکید کرد که اتحادیۀ میهنی کردستان در انتخابات آتی پارلمان کردستان جایگاه قدرتمندی خواهد داشت و گفت: 17 سال و نیم است که تمامی نهادها و بخشهای اصلی قدرت در دست یک خانواده است. اگر کسی از نحوۀ حکمرانی این 17 سال و نیم راضی است به “مدیر کل” (اشاره به سخن قبلی بافل طالبانی که گفته بود بدون تأیید اتحادیۀ میهنی، مسرور بارزانی نه تنها نخست وزیر نخواهد شد بلکه حتی مدیر کل هم نمی شود) رأی بدهند.

شایان ذکر است کە اتحادیه میهنی کردستان در حالی از فساد و ناکارآمدی حاکمیت سخن می‌گوید که خود در طول سالهای گذشته همواره شریک اصلی و نیمه قدرت و حاکمیت در دولتهای اقلیم کردستان بوده است.