بسه هوزات، رئیس شورای رهبری KCK، در مصاحبه ای به سخنان دولت باغچه‌لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP)، درباره برقراری «صلح داخلی» در ترکیه واکنش نشان داد و آن را به عنوان «بازی‌ جدید» دو حزب حاکم ترکیه توصیف کرد. او همچنین از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و اوزگور اوزل رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) یعنی حزب مادر اپوزیسیون ترکیه خواست که برای حل مسئله کُرد به جزیره امرالی بروند؛ جایی که عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) در آنجا زندانی است.
دولت باغچه‌لی، رهبر MHP در روز یکم اکتبر در مراسم آغاز سال جدید کاری در مجلس ترکیه با تونجر بکرهان، رئیس حزب دموکراسی و برابری خلق ها (دم پارتی) و شماری از نمایندگان این حزب، دست داد و احوالپرسی کرد. باغچه‌لی در ادامه به پیام برقراری «صلح داخلی» اشاره کرد و گفت: «دست من به سوی وحدت ملی و برادران و خواهرانم دراز است».
بسه هوزات رئیس شورای رهبری KCK، در برنامه‌ای ویژه در تلویزیون مدیا خبر، در واکنش به سخنان باغچه‌لی گفت: «اظهارات باغچه‌لی را باید “بازی‌های جدید” تلقی کرد. اگر ادعای نزدیکی‌ دارید، به جزیره امرالی بروید.»
او در ادامه با اشاره به تلاش‌های باغچه‌لی برای اتحاد اسلامی و ایجاد توافق در مقابل اسرائیل، گفت: «آیا اسرائیل به ترکیه حمله خواهد کرد؟ این سوال مهمی است که ما باید به آن پاسخ دهیم. هوزات همچنین تاکید کرد که ترکیه باید سیاست‌های خود را در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای به نحوی تغییر دهد که در این میان کردها از این بحران‌ها آسیب نبینند.»
هوزات با انتقاد از سیاست‌های اردوغان و باغچه‌لی، به تلاش‌های آنها برای سرکوب جنبش های کردها اشاره کرد و گفت: «اینگونه بازی‌ها و سیاست‌ها نمی‌تواند مسئله کرد را حل کند. مسئله کرد باید از طریق گفتگو و مذاکره برطرف شود.»
رئیس مشترک KCK همچنین به مسائل مختلف منطقه‌ای و تحولات در سوریه، عراق و ایران اشاره کرد و گفت: «ما باید توجه کنیم که کردها در این شرایط به چه شکلی می‌توانند از منافع خود دفاع کنند و از بحران‌های منطقه‌ای آسیب نبینند.»
هوزات در پایان از دولت باغچه‌لی خواست که به جای در پیش گرفتن سیاست‌های سرکوبگرانه، به دیالوگ و گفتگو با کردها روی آورد و مسئله کرد را بر اساس اصول دموکراتیک حل کند.