مبادرت اسرائیل به یک فقره عملیات تحقیر کننده ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ در تهران, در قلب منطقه امنیتی و بشدت حفاظت شده, در نوع خود تحولی قابل توجه بود

گزارشات حاکی است که اسماعیل هنیه در یک ساختمان در منطقه بشدت حفاظت شده در پایتخت و در ساختمان ویژه مهمانان خارجی جمهوری اسلامی مستقر بود, توسط اسرائیل مورد هدف قرار گرفت و در دم کشته شد.

این عملیات سئوالات و پرسش های بسیاری را مطرح کرد, علائم و شواهد حاکی از نفوذ اسرائیل در بالاترین سطوح و لایه های نظامی و امنیتی و حتی در حلقه افراد مورد اعتماد خامنه ای وجود دارد. 

در هر حال عملیات ترور هنیه برای جمهوری اسلامی عملیاتی بشدت تحقیر کننده بود که قاعدتا نمی باید بدون جواب باقی می ماند. 

در حالی که چند هفته از این واقعه نگذشته بود که واقعه انفجار پیجر های حزب الله لبنان را در ۱۷ سپتامیر و کشته شدن حداقل ۹ نفر از فرماندهان حزب الله و زخمی شدن ۲۷۵۰ نفر دیگر را داشتیم که حال برخی از زخمی ها وخیم گزارش شده است.

چند روز بعد و در تشدید حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع حزب الله در تاریخ ۲۸ سپتامبر, حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان نیز در بمباران هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفت و در دم کشته شد.

رژیم بر سر دو راهی پاسخ یا پذیرش ناتوانی خود و از دست دادن بخش وسیعی از نیروهای نیابتی اش ناچار از پاسخگویی گردید, پاسخ رژیم اما نه غافلگیر کننده بود و نه غیر قابل پیش بینی, از نظر حجم پاسخ و نحوه اجرا, در واقع با پاسخ قبلی جمهوری اسلامی هیچ تفاوت کمی و کیفی نداشت و با وجود پرتاب چند صد موشک بالستیک عملا موشک های شلیک شده هیچ تلفات قابل ذکری در طرف اسرائیلی نداشتند و گفته شده است در اثر حملات موشکی جمهوری اسلامی فقط دو شهروند اسرائیلی مجروح, و ار قضا تنها فرد کشته شده در اثر این موشک باران ملایان یک فلسطینی بود. 

در این میان گمانه زنی ها, تهدید ها و پروپاگاندای دو طرف مبنی بر محو طرف مقابل و دادن پاسخ کوبنده و دردناک به شکل فزاینده ای وجود داشت و دارد.

به قطع و یقین رژیم جمهوری اسلامی تمام ظرفیت و توان خود را در پاسخ به اسرائیل به خدمت گرفت, و هیچ چیز کیفی دیگری در چنته خود ندارد.

در این میان خواب و خیال ها و گمانه زنی هایی که برخی هموطنان حول رویارویی احتمالی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی, بسیار جالب است.

برخی از ایرانیان از جریان سلطنت طلب در خارج پرچم اسرائیل را در خیابان ها بر سر و بر دوش خود گرفته و برای اسرائیل رقصیدند و شادی کردند, که گویی نتانیاهو با جمهوری اسلامی خواهد جنگید و رژیم را برای ما سرنگون خواهد کرد, و ما را از شر ملایان حاکم بر کشورمان به همین سادگی خلاص خواهد کرد!!!

این محاسبات چقدر واقعی و منطقی هستند؟!

آیا این رویاپردازی های برخی از ایرانیان جامه عمل خواهد پوشید؟ 

من اما می گویم کشور آزاد را مردمان آزاده می سازند. 

نتانیاهو و یا ترامپ نه می خواهند و نه می توانند ناجی مردم ایران باشند. 

این امامزاده هایی که این خلایق به آن ها دخیل بسته اند, کور می کنند اما شفا نمی دهند. 

اسرائیل هم اگر بخواهد پا را از جنگ زرگری رایج و معمول سالیان فراتر بگذارد, باید بتواند در دو زمینه با کسب چراع سبز آمریکا و غرب, ضربات جدی به ساختارهای جمهوری اسلامی بزند. مهم ترین اهداف برای اسرائیل زدن تاسیسات هسته ای, و تاسیسات نفتی می باشد.

اسرائیل اگر به تاسیسات هسته ای رژیم حمله کند, این احتمال وجود دارد که رژیم از پیمان هسته ای خارج گردد, خروج رژیم از توافق هسته ای, قطعا راه را برای اعلام تولید سلاح هسته ای رژیم باز خواهد کرد. 

این چیزی است که غرب بهیچ وجه نمی خواهد تحقق یابد و مرز سرخ جدی آمریکا و غرب است. 

 اگر اسرائیل به تاسیسات نفتی رژیم حمله کند, رژیم می تواند و امکانش را دارد که به کمک نیروهای نیابتی اش به تاسیسات نفتی کشورهای مجاور در منطقه خاورمیانه حمله کند و همچنین در دریای سرخ حرکت و تردد کشتی ها و نفت کش ها را نا امن و مختل کند, این امر می تواند از یک سو منجر به گسترش کیفی دایره و محدوده جنگ و تبدیل شدن آن به یک جنگ فراگیر گردد و همچنین باعث بروز بحران اقتصادی و انرژی برای غرب و جهان از سوی دیگر شود, که این هم قطعا چیزی نیست که آمریکا و عرب می خواهند.

به این دلایل این جنگ یک بحران پیچیده و حساس خواهد بود و دقیقا کل خاورمیانه را به بشکه باروت تبدیل کرده است, که در آن نه اسرائیل و نه جمهوری اسلامی نخواهند توانست دست باز داشته باشند و آمریکا و غرب چنین چیزی را اجازه نخواهند داد, چون ریسک و بهای سنگینی برایشان دارد, بنابراین گزینه های هر دو طرف بشدت محدود هستند.  

یک جنگ مفروض آن هم در منطقه بشدت حساس و بحرانی خاورمیانه پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش خواهد داشت, این امر قطعا دست بستگی هایی به همه طرف های درگیر در این جنگ تحمیل خواهد کرد.

ـ

کاوه آل حمودی 

Kaveh179@gmail.com