در پی بالا گرفتن تب دیدار و مذاکره با سیاست مدارهای تاثیر گذار کُرد، اوزگور اوزل رهبر CHP نیز خواستار دیدار با دمیرتاش سیاستمدار در بند کُرد شد.

اوزگور اوزل، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، درخواست رسمی خود را برای ملاقات با صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که در زندان ادیرنه به سر می‌برد، به وزارت دادگستری ترکیه ارائه داد. این ملاقات احتمالا هفته آینده انجام خواهد شد. با این حال تاکنون پاسخی از سوی مقامات قضایی به درخواست اوزل ارائه نشده است.

اوزل در نشست اخیر حزب خود اعلام کرد که بین تاریخ‌های ۲۳ تا ۲۷ اکتبر به شهرهای آمَد (دیاربکر)، باتمان، مردین، شرناخ، جولمرگ (حکاری) و وان سفر خواهد کرد. این دیدارها به منظور تعامل با مردم این مناطق و بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی آن‌ها صورت می‌گیرد.

اوزل پیش از شروع این سفر، قصد دارد با صلاح‌الدین دمیرتاش که از چهره‌های برجسته کردها و یکی از رهبران سیاسی شناخته‌شده در ترکیه است، در زندان ادیرنه دیدار کند و به این ترتیب نقش این شخصیت تأثیرگذار را در سیاست ترکیه مورد بررسی قرار دهد.

دمیرتاش که از سال ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برد، همچنان به عنوان یکی از چهره‌های مطرح سیاسی کشور و سمبل مقاومت در برابر سیاست‌های سرکوبگرانه دولت به شمار می‌رود. درخواست اوزل برای ملاقات با وی، علاوه بر اهمیت سیاسی، نشانه‌ای از تلاشی گسترده‌تر برای ارتباط و همبستگی با کردستان ترکیه تلقی می‌شود.

افزون بر این، سفر اوزل به کردستان ترکیه می‌تواند نشانه‌ای از تمایل حزب جمهوری‌خواه خلق برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با کردها و تلاش برای بهبود وضعیت دموکراسی و حقوق اقلیت‌ها در ترکیه باشد.

منبع: کردپرس،